نوشته شده توسط : امید عباسی

يكى اين خروس را ساكت كند

تلفن بى امان زنگ مى زد، شديداً عصبى شده بود. هر بار كه تمركز مى كرد تا چند خطى بنويسد سروصداها امان نمى دادند و به قول معروف فعل و فاعل را پس و پيش مى كرد. اين مرتبه پريد و تلفن را قطع كرد. نفس راحتى كشيد و دوباره شروع كرد. نوشته هايش را از اول خواند، چشمش به متن بود اما گوشش صداى تلويزيون را از اتاق كنارى مى شنيد. با عصبانيت در اتاق را به هم كوبيد. اما فايده اى نداشت، سروصداى خيابان خيلى زياد بود تصميم گرفت گرما را تحمل كند و پنجره اتاقش را هم ببندد اما خنده دار بود! از درز اين پنجره، پشه ها، رفت و آمد مى كنند چه برسد به امواج صوتى! با دو دستش گوشهايش را گرفت، اما از آنجايى كه دست سومى براى نوشتن نداشت، تسليم شد و آنها را رها كرد!

 

پنجره آشپزخانه خوشبختانه به كوچه خلوتى باز مى شد تصميم گرفت آنجا را براى نوشتن انتخاب كند ولى اين مكان هم متعلق به يك زندگى مدرن و شهرى بود و بايد صداى وسايل و تجهيزات را تحمل مى كرد آنقدر حساس شده بود كه از صداى نفس خودش هم تنفر داشت. دهانش خشك بود و تپش قلب گرفته بود وخلاصه اينكه اصلاً نمى توانست روى نوشته هايش تمركز داشته باشد.

آلودگى صوتى چيست؟

بحث آلودگى بحث مفصلى است، سالهاست كه در مورد آلودگى هوا و آلودگى آب و محيط زيست و خاك، مطالب بسيارى شنيده ايم. اما آلودگى جديدترى كه مجبور به تحمل آن هستيم «آلودگى صوتى» است.

همه ما به شكلهاى مختلف سروصدا را تحمل مى كنيم. در بعضى شرايط خود ما منبع مولد اين صدا و در برخى حالات قربانى آن هستيم. درست مانند افراد سيگارى و غيرسيگارى كه هر دو از دود موجود در محيط آسيب مى بينند. البته به طور حتم فردى كه قربانى يك امر غيرارادى و ناخواسته است هميشه بيشتر آسيب مى بيند.

متأسفانه بسيارى از ما فراموش مى كنيم فضا و محيطى كه در آن بسر مى بريم متعلق به همه ماست و به فرد و گروه خاصى تعلق ندارد! گاهى اوقات با ديدن «آدم بزرگهاى»! مشكل ساز و مولد صداهاى ناهنجار خاطره سالهاى كودكى و حياط مدرسه زنده مى شود، بچه هاى زورگو و بى منطقى كه فكر مى كردند تمام حياط متعلق به آنهاست و فضايى براى دانش آموزان به اصطلاح مظلومتر در نظر نمى گرفتند! حال و روز آدمها در زندگى اجتماعى هم به همين شيوه است. هر كدام ما در شرايطى مجبور هستيم سروصداهايى را ناخواسته تحمل كنيم چون اطرافيانمان ياد نگرفته اند كه چگونه به هم احترام بگذارند!

سروصدا و سلامت انسان

سازمان بهداشت جهانى اعلام كرده است كه شلوغى و صداهاى آزاردهنده مى تواند روى سلامت انسان و نحوه رفتارهاى او تأثير بگذارد.

تحقيقات نشان داده است افرادى كه در اطراف مراكز شلوغى چون فرودگاهها يا ايستگاههاى راه آهن و… زندگى مى كنند، در مقايسه با سايرين به دفعات بيشترى دچار سردرد مى شوند و احتمال بروز تصادفات كوچك در مورد آنها بيشتر است. اين افراد اعتياد بيشترى به مصرف قرصهاى مسكن و خواب آور پيدا مى كنند.

تفاوت آلودگى صوتى با ساير آلودگيها

اين آلودگى از جهات زير با ساير آلودگيهايى چون هوا، آب، خاك و… فرق دارد.

۱- آلودگى صوتى گذراست به اين معنا كه وقتى منبع آلودگى از بين برود محيط از آسيب آن حفظ مى شود. براى مثال يك ماشين زباله پرسروصدا كه كاركنان آن با بى دقتى هنگام حمل زباله، آنها را به اطراف پخش مى كنند پس از ترك محل صدايى از خود بر جاى نمى گذارند اما آلودگى اى كه در محيط ايجاد مى كنند باقى مى ماند.

۲- ساير انواع آلودگى را مى توان اندازه گيرى كرد، گرچه در مورد صوت مى توان هر صدا را به تنهايى اندازه گرفت اما سنجش و ارزيابى صداى كلى محيط كار مشكلى است. و تبيين ميزان واقعى و آستانه خطر واقعى اين آلودگى در مقايسه با ساير آلودگيها سخت است.

۳- تعيين و تفسير و توصيف شلوغى و صداى آزاردهنده كاملاً نسبى است. در حالي كه جوانى پرهيجان از صداى غرش موتوسيكلت يا لوله اگزوز دستكارى شده ماشينش لذت برده و به شور و وجد مى آيد شخص ديگرى شديداً آزار مى بيند!

يكى از عوامل تعيين كننده آلوده بودن يا نبودن چيزى بسته به آن دارد كه چه مقدار آن عامل به سلامت ما آسيب مى رساند و از آنجايى كه سروصدا عامل استرس و عامل بسيارى از بيماريهاى انسان است مى توان گفت شلوغى و سروصدايى كه باعث رنجش ما باشد، آلوده كننده محيط زندگيمان محسوب مى شود.

عوامل تشديد كننده آلودگى يك صدا

«بلندى» يك صدا تنها يكى از اجزاى تأثيرگذار آن بر انسان است. زمان، مكان مدت تأثيرپذيرى، منبع مواد صوت، شرايط روحى شنونده و كنترل يا عدم كنترل او بر آن صدا خود مى تواند صدايى را آزاردهنده يا روح افزا كند.

صداى باز نشدن يك بسته بيسكويت هرگز در گوشه اى از خيابانى شلوغ توجه ما را جلب نمى كند. به عبارتى آن را نمى شنويم اما همين صدا اگر در كتابخانه اى خلوت يك هفته پيش از امتحان كنكور! در حالي كه شب را نخوابيده ايم و الآن ساعت ۲ بعدازظهر است و… شنيده شود از صداى ناشى از هيجان آتش بازى چهارشنبه سورى و استفاده از انواع نارنجكها، سيگارتها، ديناميتها، ترقه ها و… در ميان خنده و هلهله جمعى جوان بلندتر و آزاردهنده تر به نظر مى رسد!

واحد اندازه گيرى صوت:

(dB) يا دسى بل واحدى است كه در اين مقاله زياد به آن برخورد مى كنيم و واحد اندازه گيرى شدت صوت است. اين واحد لگاريتمى است، به اين معنا كه ۲ برابر شدن شدت صوت به مفهوم ۲ برابر شدن واحد دسى بل نيست.

مفهوم بلندى يك صدا در گوش انسان، مفهومى نيست كه مستقيماً به واحد دسى بل مرتبط باشد شدت صوت با مسافت هم نسبت عكس دارد.كه اين نسبت هم تابع ارتباطات عددى معمول نيست براى نمونه يك صداى ۱۰۰ دسى بلى در ۱۰ متر در مسافت ۲۰ متر db94 مى شود و در ۴۰ مترى معادل ۸۸ دسى بل (۲ برابر شدن مسافت ۶ واحد شدت صوت را كم مى كند) و…

سروصدا و ديدگاه روانشناسى:

تحقيقات نشان داده است كه انسانهاى درون گرا در مقايسه با افراد برون گرا نسبت به سروصدا تحريك پذيرتر هستند و كوچكترين صداها مى تواند آرامش درونى آنها را به هم بزند.

در ضمن اينكه در زمان ناراحتى، افسردگى، نگرانى يا شرايط سخت عاطفى همچون طلاق، بيكارى، مرگ يك عزيز و… صداهاى عادى تر فرد را زودتر به ستوه مى آورند و آنها را شلوغى قلمداد مى كند.

تفاوت بين «صدا» و «سروصدا» چيست؟

واكنش ما در مقابل صداها يكسان نيست. همه ما هر روز صداهاى مختلفى را در شرايط و مكانهاى متفاوت مى شنويم كه اگر آن صداها با امورى كه انجام مى دهيم تداخل داشته باشد آن صدا در نظر ما شلوغى يا سروصدا مى آيد.

صدايى كه براى يك فرد آزاردهنده است مى تواند براى ديگرى لذت بخش باشد. براى مثال يك زوج جوان روستايى، صبحها مجبور بودند با صداى بانگ خروس از خواب بيدار شوند و اين در حالى بود كه خانم خانه با شنيدن صداى خروس با خوشحالى از خواب بيدار مى شد و آقا پيش از بيدار شدن خروس، رختخواب را ترك مى كرد تا مجبور نباشد با سروصداى او روز را شروع كند!

شلوغى و صداى بلند آسيبهاى بيش از آسيب گوش ايجاد مى كند!

سروصدا علاوه بر مشكلات شنوايى، مى تواند مشكلات قلبى- عروقى، تند شدن ضربان قلب، افزايش فشارخون، مشكلات گوارشى، كم شدن هوشيارى و پايين آمدن قدرت حافظه، عصبانيت، اتساع مردمك چشم و كم شدن ديد را به وجود آورد.

همچنين يكى از مشكلاتى كه در اثر سروصدا ايجاد مى شود، به هم خوردن عادات خواب و بى خوابى است كه در شهرهاى بزرگ بسيارى از مردم با آن درگير هستند.

شلوغى و بى خوابى

همه مى دانيم كه سروصدا و شلوغى در داشتن يك خواب خوب مانع بزرگى است و مى تواند به راحتى آن را به هم زند، و به همين خاطر است كه اكثر ما براى بيدار شدن از ساعت استفاده مى كنيم كه هر چه ميزان خوابمان سنگينتر باشد تعداد ساعتها يا صداى آنها را بيشتر مى كنيم!!

آلودگى صوتى باعث كاهش زمان خواب، يا افزايش تعداد دفعات بيدار شدن و به قول معروف از خواب پريدن مى شود.

براى اينكه يك صدا بتواند شخصى را از خواب بى خواب كند! چند عامل مهم است.

۱- نوع صدا و آلودگى صوتى (مثلاً صداى يك بلبل يا صداى وزوز پشه!)

۲- تكرار آن (صداى زنگ زدن يك ساعت يا به صدا درآمدن ۵ ساعت هر كدام به فاصله ۵ دقيقه از ديگرى)

۳- مدت آن (صداى ريخته شدن آب در يك ليوان يا صداى چكه چكه كردن شير آب به طور ممتد.)

۴- شدت آن (صداى نفسهاى عادى هم اتاقى در خوابگاه دانشجويى يا صداى خروپف شديد او)

۵- آستانه تحريك پذيرى يك شخص (شخص با صدايى به شدت ۳۵ دسى بل بيدار مى شود اما شخصى ديگر در ۹۰ دسى بل همچنان راحت مى خوابد و خم به ابرو نمى آورد.)

۶- مراحل خواب، اينكه ما اول خوابمان باشيم يا عميقاً خواب باشيم و هفت پادشاه را خواب ببينيم خيلى مهم است. قرار گرفتن شخص در مرحله عميق خواب نياز به شدت بيشترى از صوت براى بيدار شدن دارد.

- البته متغيرهاى ديگرى چون بالا رفتن سن هم مؤثر است. يك فرد جوان ممكن است به قول مادرش با صداى توپ و تانك هم بلند نشود اما يك پدربزرگ يا مادربزرگ با آهسته ترين صداى پاى نوه مچ او را مى گيرد!

- انگيزه براى بيدار شدن از خواب هم خود مهم است. روز كارى بيدار شدن و حضور در سر كار و كارت زدن آن هم ساعت ۸ صبح بسيار سختتر از بيدار شدن از خواب در روز جمعه آن هم ساعت 5/4 صبح و حضور در كوهستان است.

- از طرف ديگر سازش با سروصدا هم فاكتور مهمى است بسيارى از مادران كودكان خود را با صداى راديو و تلويزيون مى خوابانند و تحريك پذيرى او در مقابل صدا كم مى شود. اما عده اى ديگر در زمان خواب كودك حتى در خانه قدم هم نمى زنند!

مقايسه شدت چند نوع صدا با يكديگر:

- صداهاى موجود در خانه اى ساكت نه آپارتمانى شلوغ db ۲۰

- صداى صحبت معمولى db ۴۰

- صداى زنگ تلفن db ۶۰

- صداى هواكش سالم نه خراب!! db ۷۵

- صداى حاصل از ترافيك سنگين db ۱۰۰

- صداى ناشى از موتور هواپيما db ۲۰۰-۱۰۰

اين هم چند نكته:

- اگر كار شما به گونه اى است كه بايد صدايى با شدت db75 را براى ۸ ساعت در روز تحمل كنيد مراقب گوشهاى خود باشيد و فكر اساسى كنيد.

- در صورتي كه مايل هستيد بدانيد سروصدا چه تأثيراتى بر سيستمهاى مختلف بدن شما دارد به كتاب (noise and health) توسط (Thomas H Fay) مراجعه كنيد.

- كشور سوئيس در حال حاضر تنها كشورى است كه بهترين تكنولوژى را براى كاستن سروصدا از محيط به كار مى گيرد.

- اگر مجبور هستيد براى صحبت كردن با كسى كه از شما دور است صدايتان را بلند كنيد. آگاه باشيد كه به دست خود محيطى ساخته ايد كه سلامتتان را به مخاطره مى اندازد.

مينو ضابطيان



:: موضوعات مرتبط: آلودگی صوتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 816
|
امتیاز مطلب : 96
|
تعداد امتیازدهندگان : 34
|
مجموع امتیاز : 34
تاریخ انتشار : 20 دی 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : امید عباسی

شما از نظر ظاهری به عنوان یک فرد بالغ شناخته می شوید، اما تا زمانی که از نظر عاطفی و ذهنی به بلوغ نرسید، نمی توانید نام یک شخص کامل را بر روی خود بگذارید. مگر اینکه بخواهید با یک کودک ازدواج کنید (که در این حالت "کمال" بالاجبار به شما تزریق می شود) در این حالت وقت کافی دارید که در حین رابطه رشد کرده و بزرگ شوید.

روش های زیر به شما کمک می کند که راه رسیدن به کمال را آسانتر طی کنید.

فاکتورهای اجتماعی

1- مسئولیت پذیری
اساس شخصیت و درستی، مسئولیت پذیری می باشد. بدون هیچ عذر و بهانه ای یاد بگیرید که مسئولیت کارهایی را که انجام می دهید به عهده بگیرید. همانطور که تحسین و تمجید را قبول می کنید باید گله و شکایت را نیز بپذیرید. برای پی آمد تصمیم های خود آماده باشید و سعی کنید تصمیمات درستی اتخاذ کنید، چرا که قبول مسئولیت کار دشواری است. به عنوان مثال می توانید کارهایی را که به طور بالقوه خطرناک هستند، مثل: رانندگی بیشتر از سرعت مجاز و یا رانندگی بعد از مصرف الکل را انجام ندهید.

2- احساسات خود را کنترل کنید
عدم توانایی در کنترل احساس می تواند هم در زندگی فردی و هم در زندگی اجتماعی لطمات جبران ناپذیری را به شما وارد آورد. نباید به طور کلی احساستان را بکشید بلکه باید آنها را از طریق یکسری رفتار و گفتار موجه بروز دهید. به عنوان نمونه اگر کسی از زور عصبانیت دست خود را بر روی شما بلند کند، نباید سریعا عکس العمل مشابهی انجام دهید. اگر بتوانید همچنان خونسردی خود را حفظ کنید همه شما را به عنوان "آدم خوبه" داستان می شناسند.

3- بخشنده باشید
موفقیت شما به کمک هایی بستگی دارد که در میان راه از دیگران دریافت می کنید. بدون هیچ چشم داشتی به دیگران کمک کنید. اگر توان مالی شما اجازه می دهد میتوانید هزینه ای را نیز به خیریه ها و سایر موسسات این چنینی اختصاص دهید. اگر دست شما از نظر مالی باز نیست می توانید از وقت خود استفاده کرده و به آموزش بچه های بی سرپرست بپردازید.

4- وقت خود را با خانواده و دوستان بگذرانید
صله رحم را از یاد نبرید. اگر نمی توانید همیشه به دیدنشان بروید، حداقل ارتباط تلفنی را قطع نکنید. این امر برای دوستانتان نیز صدق می کند. اگر سرتان خیلی شلوغ است، سعی کنید حداقل آخر هفته را با آنها بگذرانید. می توانید یک نوشیدنی با هم میل کنید و یا یک دست بيليارد بازی کنید. همیشه به خاطر داشته باشید که شما قبل از اینکه با خانمتان آشنا بشوید، دوستان و خانواده در زندگی شما وجود داشتند.

خود را بشناسید

5- ضعف های شخصیتی خود را از بین ببرید
هر کدام از ما عیب و ایراداتی در شخصیت خود دارد. در شناخت عادات، ویژگی های اخلاقی و به طور کلی شخصیتتان تلاش کنید. به نظرات دوستان و اقوام در مورد صفات اخلاقی خودتان گوش کنید. ضعف های خود را به تدریج از بین ببرید و نقاط قوت خود را تقویت کنید. به عنوان مثال اگر در زمینه کاری با مشکل مواجه هستید سعی کنید هر روز بیش از روز قبل بر روی مسائل کاری تمرکز کنید.

6- متوجه رفتار خود باشید
رفتار و گفتار شما در قبال دیگران تعیین کننده برخورد آنها درقبال شما می باشد. شما یک تابلوی تبلیغاتی متحرک هستید که توجه همه را به خود جلب می کنید، پس بهتر است اخلاق خوب خود را به نمایش بگذارید. اگر این کار را نکنید مردم از شما خوششان نمی آید، شما را استخدام نمی کنند و با شما قرار ملاقات نمی گذارند. کارهای خوبی را که از والدین خود در کودکی اموخته اید در زندگی نیز به اجرا در آورید.

7- کار خودتان را انجام دهید
کاری که تصور می کنید برایتان مناسب است انجام دهید نه کاری که دیگران فکر میکنند انجام آن برایتان لازم است. به عبارت دیگر در پی رسیدن به خوشی و سعادت باشید. هیچ گاه خودتان را با کسی مقایسه نکنید، به ویژه در مورد مسائل مالی برای اینکه ممکن است احساس نارضایتی کنید. کارهایی که همیشه آرزوی انجام دادن آنها را داشته اید اما هیچ وقت انجام نداده اید را شروع کنید.

8- درستکار باشید
یک فرد درستکار همیشه برای اصول اخلاقی ارزش بیشتری نسبت به لذات و سودهای شخصی قائل است. کارمندان، همکاران، و خانم ها برای افراد درستکار ارزش بسیار زیادی قائل هستند. روی حرف خود بایستید و کاری را که فکر می کنید درست است، انجام دهید.

دیدگاه خود را مشخص کنید

9- با اهدافتان روبرو شوید
افراد موفق از روسای شرکتها گرفته تا ورزشکاران همه و همه دارای یک عادت ویژه هستند: هدفمندی و تلاش برای رسیدن به مقصود. بدون داشتن هدف و نقشه مناسب برای رسیدن به آن زندگی شما عادی شده و شادی و موفقیت ناچیزی را میتوانید به دست آورید. برای خود اهداف روزانه، هفتگی، و ماهیانه تعیین کنید، سپس راه مناسب برای هر یک را طرح ریزی کنید و تمام تلاش خود را برای رسیدن به آن به کار بندید و از آن به عنوان راهی برای رسیدن به آرزوهای نهایی خود بهره بگیرید.

10- عادات بد خود را ترک کنید
هر یک از ما به طور متفاوت دارای عادات بدی هستیم. دیر یا زود پی آمدهای منفی آن متوجه ما خواهند شد. با خودتان عهد ببندید که رفتار بد خود را کاهش داده و یا به طور کلی از میان می برید. به عنوان نمونه یکی از عادات بد خود مثل قسم دروغ خوردن و یا تاخیر داشتن را انتخاب کنید و بعد به دوستان و خانواده خود بگویید که می خواهید چنین عادتی را برای همیشه از زندگی خود بیرون کنید. اگر آنها به عنوان یک مراقب در کنار شما باشند تمایل شما نسبت به انجام این کار افزایش پیدا خواهد کرد.

11- روحیه جوان و شاداب داشته باشید
به خاطر داشته باشید که سن شما به آن اندازه ای است که خودتان می خواهید. یک شیوه شاداب و جوان پسند را در زندگی پیش بگیرید تا بدن و ذهن شما همواره به تحرک واداشته شوند. در حالی که خودتان احساس جوانی می کنید پس چه اشکالی وجود دارد که با یک خانم يا آقاي جوان هم نامزد کنید؟

12- از موقعیت های خود استفاده کنید
فرصت های بیشماری در زندگی هر فردی وجود دارد، اما سود بردن از آنها کار ساده ای نبوده و دارای ریسک بالایی می باشد. اما باید توجه داشته باشید که هیچ کار بزرگی بی خطر نمی باشد. چه این موقعیت را داشته باشید که برای خودتان شغلی راه بیندازید، چه با دختر خانمی يا آقا پسري که به هیچ وجه در سطح شما نیست، قرار ملاقات بگذارید، به خودتان مطمئن باشید و تا تنور داغ است نان را بچسبانید. کاری نکنید که بعدا موجبات پشیمانی شما را فراهم آورد.

13- تمرین بردباری
صبر و پافشاری شما را به سمت کامیابی و موفقیت رهنمون می سازند. بیشتر انسان های بزرگ بیشتر از اینکه موفق شده باشند در زندگی خود با شکست مواجه میشدند. زمانی که بی حوصله می شوید باید یاد بگیرید که خونسری خود را حفظ کرده و آرام باشید. برای اینکه قدری شکیبایی خود را تقویت کنید می توانید پرستاری کودک یکی از دوستان و یا آشنایان خود را برای مدت زمان کوتاهی به عهده بگیرید.

یک مرد همه جانبه

14- علایق خود را متنوع سازید
یک سرگرمی جدید برای خودتان پیدا کنید تا افق های جدید را بر روی خود باز کنید. با یاد گیری ورزش ها و مهارت های جدید خود را به چالش وادار کنید. یکی از کارهایی که می توانید در این خصوص انجام دهید، یادگیری یک زبان جدید می باشد. زمانی این کار با موفقیت انجام شد؛ به عنوان پاداش، سفر تفریحی به کشوری که زبان آنرا یاد گرفته اید را به خودتان هدیه دهید تا پیشرفت خود را محک بزنید.

15- ساعات مطالعه خود را بیشتر کنید
مطالعه یکی از راه های مناسب برای افزایش اطلاعات و دایره لغات شما می باشد. روزی یک ساعت هم که شده تلویزیون را خاموش کرده و در عوض شروع به خواند یک کتاب کنید. بیشتر سعی کنید کتاب های الهامی در مورد ارتقای شخصیتی و یا زمینه شغلی دلخواهتان را مطالعه کنید. حتی می توانید کتاب های سرگرم کننده را به صورت تفریحی مطالعه کنید.

16- ورزش کنید
ورزش یکی از راههایی است که از شما فرد سالم تر و جوان تری می سازد. آنقدر که کار شما ارزش دارد مدت زمانی که مشغول به انجام آن هستید مهم نیست. با خودتان تعهد کنید که در برنامه روزانه خود مقداری فعالیت فیزیکی بگنجانید.

17- یک حیوان خانگی بگیرید
داشتن حیوان خانگی تا حد زیادی استرس و فشار را کاهش داده و درصد خوشحالی را نیز افزایش می دهد. این کار شما را برای ازدواج و بچه دار شدن آماده می سازد.

عاقل باش جوان!

همچنان که به مسیر خود در راه رسیدن به یک فرد کامل ادامه می دهید، به خاطر داشته باشید که طرز تفکر مثبت همیشه به عنوان اساسی ترین فاکتور شناخته میشود. دید مثبت ذهنی نسبت به هر چیز در زندگی به شما اجازه می دهد در جایی که دیگران شکست خوردند، به پیروزی دست پیدا کنید.

بدون توجه به اینکه شرایط تا چه حد دشوار است اگر نقطه نظر مثبتی داشته باشید و این کار را ادامه دهید، همیشه راهی برای پیروزی در مقابلتان باز خواهد شد.



:: موضوعات مرتبط: 17 راه براي تبديل شدن به يك فرد بالغ و كامل , ,
:: بازدید از این مطلب : 427
|
امتیاز مطلب : 94
|
تعداد امتیازدهندگان : 34
|
مجموع امتیاز : 34
تاریخ انتشار : 20 دی 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : امید عباسی

منطقه اورامان واقع در استان هاي کرمانشاه و کردستان و بخشی هم در کردستان عراق مي باشد و از شمال به مريوان ، از جنوب به شهرستان جوانرود ، از غرب به کشور عراق و از شرق به ارتفاعات شاهو مرتبط است . بخش اعظم هورامان در استان کرمانشاه واقع شده و از نظر تقسيمات کشوري در محدوده شهرستان پاوه قرار دارد . آنچه که در اين نوشته مورد اشاره قرار مي گيرد ، عموما محدوده واقع در پاوه مي باشد .
در مورد کلمه هورامان (Oromon)  و  وجه تسميه آن ، نظرات گوناگون وجود دارد ، اما به نظر مي رسد که اصل آن از کلمه هورامان به معني بر افراشته و بلند باشد . منطقه هورامان به طور متوسط در ارتفاع 1600متري از سطح دريا قرار دارد و پاوه حدود 1700 متر ارتفاع دارد. پاوه يکي از شهرستان هاي تابعه استان کرمانشاه مي باشد که طبق آخرين سرشماري جمعيتي حدود 70 هزار نفر جمعيت دارد . پاوه که اکنون در مرکزيت منطقه هورامان قراردارد، حدود 125 کيلومتري شمال غرب کرمانشاه واقع شده است . اين شهرستان داراي 3 بخش نوسود ، باينگان و مرکزي و چندين دهستان است . تا اواخر دهه1330 شهرستان پاوه تابع استان کردستان بوده و از آن تاريخ تاکنون در محدوده استان کرمانشاه قرار گرفته است . بخش مهمي از اين شهرستان يعني جوانرود در سال 1369 به صورت شهرستان مستقلي از آن جدا شد . ناحيه هورامان يکي از نواحي تاريخي است و محل جنگ هاي متعددي ميان نيروهاي متخاصم از جمله در حمله اسکندر و جنگ هاي سپاه اسلام و ساسانيان بوده است . هنوز آثار تاريخي همچون مقبره پيرشاليار و بقاياي آتشکده آتشگاه و مقبره سيد عبيدالله معروف به کوسه هجيج در اين ناحيه مشاهده مي شوند . گويش بخش اعظم مردم منطقه به لهجه هورامي يکي از لهجه هاي متعدد زبان کردي است و شباهت زيادي به زبان اوستائي دارد . بخش قابل توجهي نيز به لهجه جافي يکي ديگر از گويشهاي زبان کردي تکلم مي کنند . مردم هورامان از نظر مذهبي عموما تابع دين اسلام و مذهب تسنن شاخه شافعي هستند و اين وضع بعد از جنگ هاي ايران و عثماني تثبيت شده ، با اين حال طريقت هاي گوناگون مذهبي و عرفاني از جمله نقشبندينه ، قادري و غيره نيز در تاريخ هورامان نقش بازي کرده اند . بخش اعظم مردم (حدود 60 درصد) ساکن شهرهاي پاوه ، نوسود ، نودشه و باينگان و بقيه در روستاها ساکن هستند . ترکيب جمعيتي منطقه عمدتا جوان است . باغداري و کشاورزي به شيوه سنتي و اشتغال در ادارات دولتي از جمله مشاغل عمده فعلي نيروي کار قلمداد مي شوند  .
نگاهي گذرا به فرهنگ و ادبيات هورامان
هورامان سرزمين ترانه هاي معطوف به طبيعت ، سرزمين شاعران طبيعت دوست ، سرزمين ادبيات شفاهي و نانوشته و سرزمين عرفان دوستان بوده است . متاسفانه هورامان بعلت صعب العبور بودن ، ارتباط چنداني زيادي با نواحي ديگر نداشته و همين امر نوعي ايزولاسيون اجتماعي و جغرافيايي را بر ساکنين آن تحميل نموده است . با اين حال ضرورت هاي زندگي اين ارتباط را بيشتر نموده و وسعت بخشيده است . اگر تا ديروز مراودات مردم هورامان عمدتا با بخش هاي محدودي از کردستان عراق و ايران بوده ، اکنون تا مراکز و شهرهاي عمده ايران و حتي اروپا و امريکا و استراليا وسعت يافته است .
ترانه هاي هورامان
ترانه هاي هوراماني که در اصطلاح محلي به گوراني معروف هستند بسيار متعدد و متنوع است . اين ترانه ها عمدتا موسيقي به همراه نداشته و فقط با صوت و آهنگ خوانده مي شود ، مضمون بخشي از اين ترانه ها را عشق و عرفان تشکيل مي دهد . زن ، طبيعت ، مراد و همچنين عزيزان از دست رفته منشا بسياري از ترانه ها و آوازهاي فولکلوريک در هورامان مي باشد . از معروف ترين اين ترانه ها مي توان به سياچمانه و دره يانه اشاره کرد . ترانه هاي شاد و در اصطلاح محلي چپي معمولا همراه با رقص و در مراسم عروسي و شادي خوانده مي شوند . آهنگ و شعر اين ترانه ها متعلق به شخص خاصي نيست و نسل به نسل به نسل امروزي رسيده است . خوانندگان معروف اين ترانه ها در حال حاضر افرادي چون عثمان و محمد حسين کيمنه اي ، جميل نوسودي ، توفيق دزآوري ، فتح اله اميني مي باشند . ترانه هاي غمگين يا هوره عموما در مراسم ياد عزيزان از دست رفته و توسط زنان خوانده مي شود . ترانه هاي عرفاني عموما در تکيه ها و خانقاه ها و توسط پيروان طريقت قادري و نقشبندي خوانده مي شود و اکثرا مضمون عرفاني و ندامت از کرده ها دارد. ترانه هاي ديگري مخصوص کودکان ، موسوم به لاي لاي ، ترانه مخصوص احشام مخصوصا هنگام دوشيدن ماده  گاو موسوم به توي توي و ترانه مخصوص هنگام کار و فعاليت در ميان مردم هورامان ، مخصوصا زنان رايج هستند.
موسيقي
در هورامان قديم غير از دف و نوعي ني که در اصطلاح محلي به آن لولي يا شمشال مي گويند ، از آلات ديگري استفاده نشده است. اين دو وسيله هم عموما در مراسم مذهبي کاربرد داشته است . با ني چندين نوع آهنگ نواخته مي شود که معروف ترين آنها چمري و سحري مي باشد.
شعر
در قياس با ساير مناطق کردنشين شايد بتوان گفت که ; تعداد شاعران اين منطقه بيشتر بوده است . مضمون شعر شاعران هورامان نيز عمدتا عاشقانه ، عرفاني و طبيعت دوستي است. از معروفترين شاعران اين ناحيه مي توان به مولوي تاوگوزي ، بيساراني ، صيدي هورامي ، ميرزا شفيع و ميرزا عبدالقادر پاوه اي اشاره نمود .
جنگل مرخيل
اين جنگل نيز به موازات جنگل بوزه قرار گرفته و تراکم زيادي دارد . جنگل مرخيل بر دامنه ارتفاعات ضلع غربي آتشگاه واقع شده است . براي ديدار از اين جنگل مي توان مسيرهاي متفاوتي را انتخاب نمود ; مسير اول ، جاده فرعي از جاده اصلي پاوه به نوسود در محلي به نام دوآب که به موازات سيروان ادامه دارد . مسير دوم ، همان جاده باينگان به دروله مي باشد که در نقطه اي به نام مرخيل منشعب مي شود و به طرف غرب يا همان مسير اول ادامه مي يابد . مسير سوم ، استفاده از جاده فرعي روستاي دشه است که بعد از اين روستا بايد فاصله اي حدود 2 کيلومتر کوهنوردي نمود تا بر فراز قله آتشگاه مستقر شد . از آنجا چشم انداز اين جنگل کاملا مشهود است . اين جنگل نيز حفاظت شده مي باشد . بخشي از اين جنگل به نام وشکه ناو تراکم بيشتري دارد.
جنگل پلنگانه
اين جنگل از نقطه اي به نام مله واقع بر جاده اصلي پاوه  کرمانشاه شروع شده و بخش اعظم آن در دامنه ارتفاعات غربي شاهو قرار گرفته ، شايد به تعبيري دروازه اورامان منطقه مذکور باشد ، زيرا از اين نقطه به بعد چشم انداز کوه ها و جنگل هاي اورامان در برابر ديده تازه واردين خودنمائي مي کند . متاسفانه به علت حفاظت ناکافي و آسيب هاي وارد شده ، از تراکم و وسعت اين جنگل کاسته شده است . غار قلعه و غار کاوات که متعاقبا در مورد آنها توضيح داده مي شود در محدوده اين جنگل قرار گرفته است.
جنگل تپه ول
اين جنگل در دامنه شرقي و غربي کوه بالانتاش و در نزديکي روستاي دشه قرار دارد . تراکم و تنوع وسعت اين جنگل نيز قابل توجه است . گرچه هنگام عبور از جاده اصلي پاوه به نوسود مي توان بخش شرقي اين جنگل را مشاهده نمود ، اما مشاهده آن از نزديک (با استفاده از کوهنوردي مختصر) يا مشاهده آن بر فراز روستاي دشه(قله به روژ) جذابيت خاصي دارد.
جنگل دامنه شرقي شاهو
اين جنگل ها عمدتا در مسير جاده (پاوه بل کامياران) قرار گرفته و از وسعت و تراکم زيادي برخوردار هستند . جنگل مذکور از نزديکي روستاي داريان شروع شده و به طرف شرق تا حوالي روستاي پالنگان ادامه پيدا مي کند . روستاي اسپريز که در دل اين جنگل قرار گرفته و مقبره پيراسماعيل نيز در آنجا واقع شده ، يکي از نقاط ديدني اين مسير مي باشد.
غارها
در منطقه اورامان غارهاي زيادي در دل کوه ها قرار گرفته  است . اين غارها که در اصطلاح محلي به مر معروف هستند ، در زمان هاي قديم به عنوان پناهگاه مورد استفاده ساکنين بوده است . غارهاي معروف اين ناحيه عبارتند از  :
غار قوري قلعه
اين غار در نزديکي روستايي به همين نام و در حدود کيلومتر 80 جاده کرمانشاه به پاوه واقع شده است . طبق نظر کارشناسان اين غار بزرگ ترين غار آبي آسيا و طولاني ترين غار آبي ايران مي باشد . طول اين غار حدود 3140 متر است . اين غار يکي از کم نظيرترين غارهاي آهکي (آهک بيستون) بوده که از شکل پذيري ويژه اي برخوردار است . حدود 600 متر از اين غار آماده بهره برداري شده و علاقمندان مي توانند از آن ديدن کنند . نماي داخلي اين غار هر بيننده اي را مسحور زيبايي هاي طبيعي خود خواهد کرد .

غار کاوات
اين غار در نزديکي روستاي شبانکاره واقع شده است . غار کاوات نيز از نوع آبي است و فعلا تامين کننده بخش مهمي از آب شهر جوانرود مي باشد . به همين دليل در حال حاضر ديدن فضاي داخلي غار امکان ندارد . اما ديدن مدخل غار و حوالي آن خالي از لطف نيست .
رودخانه ها
يکي از جلوه هاي طبيعي ناحيه اورامان ، وجود دره هاي پر پيچ و خم و عميق و رودبارهاي متعدد مي باشد . در پايه هر کوهي دره اي عميق و رودباري زيبا قرار دارد . از مجموع آب اين چشمه  ها و رودبارها دو رودخانه سيروان و ليله تشکيل مي شوند که در نقطه اي به نام دروله در نزديکي مرز ايران و عراق با هم تلاقي مي نمايند .
رودخانه سيروان
سيروان مهم ترين و معروف ترين رودخانه ناحيه اورامان مي باشد و مسير نسبتا طولاني و پر پيچ و خمي دارد . اين رودخانه در بخش غربي و شمال غربي اورامان قرار گرفته است . بخش اعظم آب رودخانه سيروان از چشمه  هاي دامنه شرقي و غربي شاهو ، دامنه جنوبي و غربي کوسالان ، دامنه جنوبي دالاني و دامنه هاي آتشگاه و ماکوان تامين مي شود . به علت عرض کم امکان قايق راني در سيروان وجود ندارد . سيروان منطقه اورامان را به دو بخش تقسيم نموده و تنها راه ارتباطي مهم بين اين دو بخش پل دوآب در حدود 25 کيلومتري شمال غربي پاوه مي باشد . در کناره شمالي سيروان مقبره سلطان اسحاق در نزديکي روستاي شيرخان واقع شده است . سيروان بعد از طي مسيري طولاني با رودخانه ليلي تلاقي پيدا کرده و وارد کردستان عراق مي شود.
رودخانه ليلي
اين رودخانه در قياس با سيروان داراي حجم آب کمتري است و آب آن از چشمه  هاي دامنه جنوب غربي شاهو ، دامنه شرقي ماکوان و دامنه غربي کله خاني و بيزل تامين مي شود . اين رودخانه نيز مسير پر پيچ و خمي دارد و در محلي به نام کلور در منتهي اليه ضلع غربي کوه بيزل با سيروان تلاقي پيدا مي کند . در کناره هاي شرقي و غربي ليله روستاهاي زيادي قرار گرفته  که مهم ترين آنها روستاي مزران مي باشد .
آرامگاه سلطان اسحاق
آرامگاه سلطان اسحاق در مسير جاده پاوه به نودشه درنزديکي روستاي نيسانه و در کنار ساحل رود سيروان قرار دارد . اين آرامگاه بسيار مورد تکريم و احترام مردم استان و استان هاي همجوار است . از کرامات اين شخصيت بي صدا بودن رودخانه خروشان سيروان در هنگام گذر از کنار اين آرامگاه است سلطان اسحاق يکي از عرفاي منطقه بوده که گروهي را براي احيا سنت ها و فرهنگ ايرانيان در برابر اعراب هدايت و رهبري کرده است . جاده اي فرعي از جاده اصلي پاوه به نوسود در نزديکي روستاي نيسانه جدا مي شود و به زيارتگاه (در 40 کيلومتري شمال غربي پاوه) منتهي مي شود . منظره رودخانه سيروان در اين محل جذابيت خاصي دارد . آرامگاه سلطان اسحاق در مسير جاده پاوه به نودشه در نزديکي روستاي نيسانه و در کنار ساحل رود سيروان قرار دارد . اين آرامگاه بسيار مورد تکريم واحترام مردم استان و استان هاي همجوار است .
کوه شاهو
کوه شاهو بخشي از رشته کوه زاگرس است و مهم ترين و معروفترين کوه منطقه هورامان مي باشد اين کوه بلندترين کوه استان کرمانشاه است و ارتفاع متوسط آن از سطح دريا حدود 3400 متر مي باشد . شاهو در شرق ناحيه هورامان قرار گرفته و طول و عرض آن به ترتيب حدود 75 کيلومتر (از لب رودخانه سيروان در نزديکي هاي روستاي داريان تا شهر روانسر) و 15 کيلومتر (از پاوه تا دره ژاوه رود) مي باشد . اين کوه داراي قله معروفي چون زوالي (در نزديکي پاوه) و نور (در نزديکي هاي روستاي داريان) است . شاهو داراي مراتع و چراگاه هاي فراوان و نيز هوارگاه هاي (ييلاق) متعدد ، که با صفاترين و معروف ترين آنها پياز دول ميشياو و گاول هستند . تنوع گياهي شاهو فوق العاده زياد است و حدود 30 نوع گل و گياه در ارتفاعات مختلف آن مي رويند . برخي از اين گياهان خوراکي برخي معطر و بعضي سمي و تعدادي نيز داراي خواص درماني هستند . تنوع جانوري شاهو نيز قابل توجه است ، اما متاسفانه به علت شکار بي رويه نسل برخي از جانوران از جمله کبک در حال انقراض مي باشد . بنا به گفته پيشينيان قبلا در شاهو پلنگ مشاهده شده است . خرس ، روباه ، شغال ، گرگ از جمله جانوران موجود در شاهو هستند . جنس سنگ هاي شاهو عمدتا آهکي است . در دامنه ارتفاعات شاهو تعداد زيادي چشمه وجود دارند که تامين کننده آب کشاورزي و آب شرب شهرهاي پاوه و روانسر و تعدادي از روستاهاي منطقه مي باشند.
کوه دالاني
اين کوه در منتهي اليه شمال غرب هورامان قرار گرفته و شهر هاي نوسود و نودشه در دامنه آن واقع شده است . مسير اين جاده يکي از نقاط ديدني و جاذبه هاي توريستي (مخصوصا در فصل بهار ) منطقه قلمدار مي شود . بخشي از اين جاده فعلا خاکي و در زمستان صعب العبور بوده و به علت بارش برف سنگين حدود 6ماه از سال کاملا مسدود است. کوه دالاني حدود 3200 متر ارتفاع دارد و بر فراز آن مي توان بخش هايي ازخاک کردستان عراق (دشت شهر زور و شهر حلبچه) و شهر مريوان و درياچه زريبار را مشاهده نمود . گردنه شمشي ،                                                              گردنه ملا  ند  ، گردنه کله برود الا و گردنه تته از گردنه هاي معروف و ديدني اين گذرگاه مي باشد . آب شرب و کشاورزي شهرهاي نوسود و نودشه و روستاهاي اطراف از چشمه هاي دامنه دالاني تامين مي شوند. چشمه معروف بل از منتهي اليه ضلع جنوبي دامنه دالاني بيرون مي زند و از فاصله چند متري به رودخانه سيروان مي ريزد.



:: موضوعات مرتبط: اورامان سرزمین ادبیات نانوشته , ,
:: بازدید از این مطلب : 655
|
امتیاز مطلب : 103
|
تعداد امتیازدهندگان : 34
|
مجموع امتیاز : 34
تاریخ انتشار : 20 دی 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : امید عباسی

چشمه آب معدنی “بل” با آبدهی بیش از 1100 لیتر در ثانیه یکی از پر آب‌ترین چشمه‌های غرب کشور بوده که در فاصله 2 کیلومتری روستای هجیج در شهرستان پاوه واقع گردیده است. این چشمه که به دلیل خروج آب آن از بلندی به “آبشار بل” معروف می­باشد از ابعاد مختلف از جمله گردشگری، محیط

چشمه آب معدنی “بل” با آبدهی بیش از 1100 لیتر در ثانیه یکی از پر آب‌ترین چشمه‌های غرب کشور بوده که در فاصله 2 کیلومتری روستای هجیج در شهرستان پاوه واقع گردیده است. این چشمه که به دلیل خروج آب آن از بلندی به “آبشار بل” معروف می­باشد از ابعاد مختلف از جمله گردشگری، محیط زیست، شرب و … ارزشمند بوده و می­تواند مورد بهره برداری مناسب قرار گیرد. آب چشمه مذکور که از لحاظ کیفی جزء بهترین آبهای معدنی دنیا بوده و املاح آن از جمله نیترات، کلراید، فلوراید و سختی در حد استاندارد می­باشد بدلیل قرار گرفتن در موقعیتی خاص و در میان بافتی سنگی و در ارتفاع حدود هشت متری، در هنگام خروج از دهانه چشمه، مناظر جذاب و بسیار دیدنی را خلق می­نماید که چشم هر بیننده­ای را خیره می­نماید. خروج قطرات آب از دهانه چشمه که بدلیل شفافیت و زلال بودن آنها به مانند بلورهای بی­رنگ می­باشند همراه با غلطیدن آنها بر روی یکدیگر در محل فرود به زمین صداهای موزون و منحصر به فردی را ایجاد نموده که هر مسافری را به شنیدن دعوت می­نماید. غرش صدای آبشار به حدی است که رسیدن دیگر صداها به فرد ـ که در دهانه تنگ و باریک و غار مانند چشمه قرار گرفته است ـ را غیر ممکن می نماید.

وضعیت خاص “بل” در مرز دو استان کرمانشاه و کردستان و قرارگیری آن در جوار رودخانه سیروان که با خروجی سالانه دو میلیون و هشتصد هزار متر مکعب آب، یکی از پر آب‌ترین رودخانه‌های غرب کشور می‌باشد موقیت خاصی را برای طبیعت­گردان بمنظور لذت بردن از مناظر خدادادی ایجاد نموده است. وجود جاذبه­های متعدد طبیعی و فرهنگی در این ناحیه از اورامان از جمله:

- مقبره سید عبیدالله معروف به کوسه هجیج که سابقه تاریخی آن به سالهای 200-201 هجری قمری بر می‌گردد؛  

- مسجد قدیمی روستای هجیج که احداث آن را به سید (پیر) نسبت می‌دهند که در ضلع غربی روستا و در دل کوه روبروی مقبره واقع شده است؛

- حوض بسیار قدیمی در وسط روستا و در کنار مسجد فوق­الذکر و در گوشه‌ای از باغهای انار که به شکل هرم بوده و در پایین و کف به ابعاد 4×3 متر وسعت دارد؛

- معماری پله­کانی روستا همراه با فرهنگ اصیل هورامی در کنار صنایع دستی همچون چوخه‌ورانک، گیوه،  عمامه محلی، طناب مخصوص حمل بار، گلیم، کلاه‌ یا تاقیله، سبد یا چنگله؛

- قرار داشتن کوه شاهو بعنوان مهمترین کوه هورامان در این منطقه با داشتن استعدادهای طبیعی فراوان در خصوص صخر­ه­نوردی، ژئوتوریسم، جنگلهای متراکم ارغوان، تفریحگاههای متعدد همچون گاوول و پیازدول، پوششهای گیاهی و جانوری متعدد و …

به لحاظ گردشگری اهمیت آن را دوچندان نموده است.

بدلیل ایجاد چندین کارخانه بسته­بندی آب معدنی در پیرامون چشمه بل و دستکاری­های صورت گرفته در دهانه چشمه بمنظور احداث ایستگاه پمپاژ و انتقال آب، دسترسی به مناظر بحث شده با تهدید جدی مواجه شده بطوریکه ادامه این روند و تخریب بیشتر همراه با ایجاد سکوها مانع دید گردیده و علاوه بر از بین بردن محیط طبیعی آن، مناظر زیبا را نیز نابود نموده است. به منظور رفع این مشکل شایسته است دستگاههای ذیربط ازجمله سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شرکت سهامی آب منطقه­ای، سازمان حفاظت محیط زیست و … نسبت به یافتن راه حلی واحد در این زمینه اقدام نمایند.

از دیگر مواردی که دسترسی آسان و بهره­برداری مناسب از این جاذبه­ها را با مشکل مواجه ساخته عدم وجود راه مناسب از روستای هجیج به چشمه بل و نبود پارکینگ و امکانات رفاهی در اطراف چشمه بل می­باشد که در این خصوص نیز امید است ارگانهای مسئول ازجمله اداره راه و ترابری و واحد عمران روستایی جهاد کشاورزی  با هماهنگی صورت گرفته نسبت به رفع آن اقدام نمایند.



:: موضوعات مرتبط: آبشار زیبای بل , ,
:: بازدید از این مطلب : 958
|
امتیاز مطلب : 85
|
تعداد امتیازدهندگان : 32
|
مجموع امتیاز : 32
تاریخ انتشار : 20 دی 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : امید عباسی

وقتی صحبت از مسائل اجتماعی در ادبیات به میان می آید، مولانا  بعنوان یکی از شاعرانی که به این گونه امور در مثنوی اهمیت فراوانی قائل می باشد، مطرح می شود.
عرفانی که مولانا در مثنوی از آغاز نی نامه تا پایان دفتر ششم از آن سخن می گوید، به هیچ وجه عرفان خشک و ملالت آور نمی باشد که عارف باید حتماً به دور از جامعه و اطرافیان و بدون روابط با دیگران به آن نائل شود.
درنی نامه ی مولانا اگر بخواهیم از مسائل عرفانی این ابیات بگذریم از جدایی و دوری از یار حقیقی شکایت می کند:
بشنو از نی چون حکایت می کند
  از جدایی ها شکایت می کند


      
از همین ابتدا مشخص است که شخصیت مولانا، شخصیتی درون گرا و خاموش و دور از رابطه با دیگران نمی باشد و از زهد افراطی که شرط رسیدن به حق را دوری از خلق و جامعه می دانند نیز بیزار است. مولانا شخصی است که بر منبر وعظ می نشیند، برای نماز جماعت و مسجد اهمیت بسیار قائل بوده و به مسائل اجتماعی مسلمانان که در روزگارش اتفاق می افتاده بی توجه نبوده است. و باز درهمین ابیات اولیه مثنوی، مولانا می گوید:
من به هر جمعیتی نالان شدم
  جفت بدحالان و خوش حالان شدم


نمی گوید من به خلوت رفتم و از دیگران بیزار شدم، می گوید من با انواع خوی و خصلت ها و اطرافیان دمساز شدم. این یعنی رابطه ی اجتماعی مولانا با همه «نی را هم برای خوش حالان و هم برای بدحالان می نوازند و آنکه خوش است خوشتر می شود و کسی که غم بر دل دارد در سماع نی خویش را فراموش می کند و یا در عالم خویش فروتر می رود اما نسبت مولانا (در مورد ابیات آغازین مثنوی) اشارت است بدین که مقصود و مطلوب را دور ازتعصب در همه جا و نزد همه کس باید جست، زیرا هر دلی را به حقیقت راهی است و شاید مراد آن باشد با هر کس با هر حالت که هست همدردی باید کرد و با شفقت باید بود، زیرا طریق هدایت خوش آمیز بودن و نرم خوی و با شفقت زیستن است نه بدخوبی و نفرین و لعنت و تحقیر و اهانت که روش اهل ظاهر است»  مولانا در ادامه نتیجه ی عدم رابطه با دیگران و همزبانی با دوستان و اطرافیان را نیز این گونه بیان می کند:
هر که او از همزبانی شد جدا
  بی زبان شد گرچه دارد صد نوا

زرین کوب، سخنانی در مورد ابیات آغازین مثنوی بیان کرده است که نشان دهنده ی علاقه ی مولانا به مردم و جامعه ای که در آن زندگی می کرده است می باشد:
" شاید شکایت نی هم که به نحوی ابهام آمیز حکایت حال غربت و هجران روح مالک را منعکس می کند چیزی هم از غصه ی هجرت و جدایی مولانا و خانواده اش از بلخ و خراسان "مغول زده" را به خاطر این شاعر هجران دیده ی مبتلا به غربت روم، آورده باشد و بدین سان داستان خود را در حدیث دیگران، در آمیخته باشد. و نه آیا اشارت مولانا به "سمرقند چوقند" در اینجا می تواند نشانه ای از خاطره های کودکی وی و دنیای بر باد رفته ی خوارزم و خراسان قبل از مغول بوده باشد؟" ابیاتی دیگر در مثنوی توسط مولانا ذکر گردیده که نشانگر حضور اولیا و انبیاء در میان اجتماع و روابط اجتماعی این خاصان حق با جامعه و مردم روزگار خود می باشد. وقتی که مولانا، در دفتر اول این گونه بیان می دارد که:
ای بسا اصحاب کهف اندرجهان
  پهلوی تو پیش تو هست این زمان

غار با تو یار با تو در سرود
  مهر بر چشم است و بر گوشت چه سود

    
یعنی اینکه اولیاء الهی به دور از جامعه و اطرافیان خود و بی توجه از مسائل اجتماعی زمان خویش زندگی نمی کنند، و لیکن پرده ی غفلت بر چشم و گوش ما می باشد و به خاطر گرفتار شدن بیش از حد به زخارف مادیات دنیوی این برگزیدگان درگاه الهی را نمی توانیم در کنار خود احساس کنیم. مصراع دوم بیت دومی که ذکر شد مستقاد است از آیه ی شریفه:
"خَتَم اللهُ عَلی قُلوبِهِم و عَلی سَمیعِهم وَ عَلی أبصارِهِم غِشاوَةٌ وَ لَهُم عذابٌ عظیم"                                                        بقره/7
خدا بر دلها و گوش های ایشان مهر نهاد و بر چشمهایشان پرده ای است (که حقایق و معارف الهی را فهم نمی کنند) و ایشان را عذابی است سخت.
در جایی دیگر مولانا در همین مورد ابیاتی این گونه را ذکر می کند:
ماهیان جان در این دریا پرند
  تو نمی بینی به گردت می پرند

بر تو خود را می زنند آن ماهیان
  چشــم بگــشا تا ببینی شان عـــیان

ماهــیان را گـر نمـی بیـنی پدید
  گـوش تو تسبیحشان آخــر شنــید


مثال دیگر در این باره را می توانیم دوباره در دفتر دوم مشاهده کنیم. اولیاء الهی در جامعه و در کنار دیگران حضور دارند ولی مردم عامه بخاطر چیزی که مولانا آن را غیرت و جهل
می داند، آنها را نمی شناسند:
تو به تن حیوان به جانی از ملک
  تا روی هم بر زمین هم برفلک

تا به ظاهر مثلکلم باشد بشر
قالب خاکی فتاده بر زمین
ما همه مرغابیانیم ای غلام
پس سلیمان بحر آمد ما چو طیر
با سلیمان پای در دریا بنه
آن سلیمان پیش جمله حاضر است
تا زجهل و خوابناکی و فضول
  با دل يوحي اليه  دیده ور
روح او گردان بر آن چرخ برین
بحر می داند زبان ما تمام
در سلیمان تا ابد دارم سیر
تا چو داوود آب سازد صد زره
لیک غیرت چشم بند و ساحر است
او به پیش چشم ما و ما از وی ملول

ابیاتی دیگر را که در مثنوی درباره ی حضور اولیاء در جامعه و در کنار دیگران می باشد را بررسی می کنیم:
- آنکه بر افلاک رفتارش بود
  بر زمین رفتن چه دشوارش بود

  
- با لئیمان بسته نیکان ز اضطرار
  شیر مرداری خود از جوع زار

  
- گر به هر خونریزی ای کشتی شهید
  کافری کشته بدی هم بو سعید

ای بسا نفس شهید معتمد
روح رهزن مرد و تن که تیغ اوست
  مرده در دنیا چو زنده می رود
هست باقی درکف آن غرو جوست

      
شمع حق ار پف کنی تو ای عجوز
  هم تو سوزی هم سرت ای گنده پوز
 
کی شود دریا زپوز سگ نجس
حکم بر ظاهر اگر هم می کنی

 جمله ظاهرها به پیش این ظهور
هــر که بــر شمــع خــدا آرد پــفو
  کی شود خورشید از پف منطمس 
چیست ظاهرتر بگو زین روشنی


باشد اندر غایت نقص و قصور
شــمع کـــی میـــرد بــــسوزد پوز او

کی شود این چشمه ی دریا مدد
  مکتبس زین مشت خاک نیک و بد

حق ندارد خاصگان را در کمون 
  از می احرار جز در شیر بون

ابیات زیادی را می توان در مثنوی یافت که پیرامون صبر و تحمل از مولانا بیان شده است. در این میان ابیات و حکایاتی نیز در مورد رنج و سختی که بزرگان الهی از روابط با مردم عامه و نادان می کشیدند و صبر وتحمل فراوان آنها در روزگار خود می باشد. مولانا در دفتر چهارم ضمن آوردن مثالی از نوعی خارپشت، صبر وتحمل اولیاء الهی در روابط اجتماعی که با افراد جاهل روزگار را دارند، این گونه بیان می کند:
هست حیوانی که نامش اشغر است
  او به زخم چوب زفت و لمتر است
 
تا که چوبی می زنی به می شود
نفس مؤمن اشغری آمد یقین
زین سبب بر انبیاء رنج و شکست
تا زجان ها جانشان شد زفت تر
  او به زخم چوب فربه می شود
کاو به زخم رنج زفت است و سمین
از همه خلق جهان افزون تر است
که ندیدند آن بلا قوم دگر

طبق روایتی پررنج ترین افراد، اولیاء و انبیاء و صالحین می باشند که:
"أشدُّ الناس بَلاء الأنبیاءُ ثُمَّ الصّالِحُون، ثُمَّ الأمثَلُ فالأمثَل"
بلاکش ترین مردم پیامبرانند و سپس صالحان پس از آنها گزیدگان بر حسب درجه ی خوبی شان.
روابط بزرگان با انسان های پست روزگار، گرچه رنج و مشقت زیادی را می طلبد اما صبر آنها خالی از اجر و پاداش الهی نیست:

بهر تو گر پست کردم گفت و گو 
  تا بسازی با رفیق زشتخو

تا کشی خندان و خوش بار حرج
چون بسازی با خسّی این خسان 
کانبیا رنج خسان بس دیده اند
چون مراد و حکم یزدان غفور
بی زضدی ضد را نتوان نمود
  از پی الصبر مفتاح الفرج
گردی اندر نور سنت ها رسان
از چنین ماران بسی پیچیده اند
بود در قدمت تجلی و ظهور
و آن شد بی مثل را ضدی نبود

از پیغمبر اکرم (ص) حدیثی در این باره نقل گردیده است:
المؤمن الذّی یُخالطُ النّاس و یَصبر علی اذاهُم اَفضَل مِنَ المؤمِنَ الَّذی لا یُخالِطُ و لا یَصبِرَ عَلَی آذاهُم.
مؤمنی که با مردم می آمیزد و بر آزار و اذیت آنان صبر می کند، برتر از مؤمنی است که با مردم نمی آمیزد و آزار و اذیت آنها را تحمل نمی کند.

نویسنده: سلمان فیجان کارشناس ارشد ادبیات فارسی
منابع:
- قرآن کریم ترجمه الهی قمشه ای
- شرح مثنوی شریف ، بدیع الزمان فروزانفر ص 12
- بحر در کوزه ، عبدالحسین زرین کوب ص 41
- احادیث مثنوی ، بدیع الزمان فروزانفر ص107
- کنزالعمال ج 8 ص 3752
- مثنوی مولانا تصحیح نیکلسون



:: موضوعات مرتبط: روابط اجتماعی از دیدگاه مولانا در مثنوی , ,
:: بازدید از این مطلب : 908
|
امتیاز مطلب : 109
|
تعداد امتیازدهندگان : 39
|
مجموع امتیاز : 39
تاریخ انتشار : 20 دی 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : امید عباسی

سیستم مورد نیاز

ابتدا سیستم مورد نیاز ویندوز 7 را در 3 سطح از نظر مایکروسافت و یک سطح تست از طرف ترفندسیتی بررسی می کنیم و سپس به سراغ مراحل نصب ویندوز می رویم:



:: موضوعات مرتبط: کاملترین روش نصب ویندوز 7 , ,
:: بازدید از این مطلب : 938
|
امتیاز مطلب : 111
|
تعداد امتیازدهندگان : 39
|
مجموع امتیاز : 39
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 دی 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : امید عباسی

چاي يك نوشيدني قديمي است كه از برگ هاي گياهي هميشه سبز گرمسيري به نام Canellia sinsis تهيه مي شود كه در حال حاضر در 50 كشور دنيا مورد استفاده قرار مي گيرد و پس از آب دومين نوشيدني رايج در سراسر دنيا محسوب مي شود. مصرف سرانه چاي بالغ بر حدود 120 ميلي ليتر در روز است. با وجود اين كه شناخت فوايد استفاده از چاي بر سلامتي قدمت طولاني دارد، انجام تحقيقات علمي روي آن و اجزاي تشكيل دهنده اش به كمتر از 3 دهه اخير بازمي گردد. سه نوع چاي وجود دارد كه عبارتند از چاي سبز، چاي سياه، چاي اوولانگ. چاي سياه بيشتر در اروپا و آمريكاي شمالي و آفريقاي شمالي استفاده مي شود و چاي سبز در آسيا و چاي اوولانگ بيشتر در چين و ويتنام مورد استفاده قرار مي گيرد.



:: موضوعات مرتبط: , ,
:: بازدید از این مطلب : 708
|
امتیاز مطلب : 108
|
تعداد امتیازدهندگان : 40
|
مجموع امتیاز : 40
تاریخ انتشار : 17 دی 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : امید عباسی

بحث‌ از ذهن‌ يا نفس‌ و رابطة‌ آن‌ با بدن‌، بحثي‌ فلسفي‌ است‌. اما بيترديد، هيچ‌ نظريه‌اي‌ در روانشناسي‌ نمي‌تواند بدون‌ اتخاذ موضعي‌ در اين‌ باب‌، كار تبيين‌ علمي‌ را آغاز كند. حتي‌ كساني‌ كه‌ كوشيده‌اند بطور كلي‌ مفاهيمي‌ از ايندست‌ را از حيطة‌ نظرية‌ خود كنار بگذارند، با اين‌ اقدام‌ خود، به‌ اتخاذ موضع‌ معيني‌ در اين‌ خصوص‌ پرداخته‌اند. نقش‌ و اهميت‌ اين‌ بحث‌ فلسفي‌ را بايد در قدرت‌ تبييني‌ نظريه‌هاي‌ روانشناختي‌ جستجو كرد. بعبارت‌ ديگر، ميزان‌ توانايي‌ نظريه‌هاي‌ روانشناختي‌ در تبيين‌، بسته‌ و وابسته‌ به‌ اين‌ است‌ كه‌ در خصوص‌ رابطه‌ نفس‌ و بدن‌، ديدگاه‌ فلسفي‌ استوارتري‌ را برگزينند.
در مقاله‌ حاضر، در پي‌ آنيم‌ كه‌ با مروري‌ بر مواضعي‌ كه‌ تاكنون‌ در روانشناسي‌ معاصر، در مورد رابطة‌ نفس‌ و بدن‌ اتخاذ شده‌، ديدگاه‌ فلسفي‌ صدرالمتألهين‌ را بعنوان‌ مبنائي‌ استوار براي‌ تحقيقات‌ روانشناختي‌ معرفي‌ كنيم‌. بنابرين‌، مطالب‌ اين‌ مقاله‌، در سه‌ قسمت‌ عرضه‌ خواهد شد: رابطة‌ نفس‌ و بدن‌ در روانشناسي‌ معاصر، نظرية صدرالمتألهين‌ در رابطة‌ نفس‌ و بدن‌، پيامدهاي‌ نظرية‌ صدرالمتألهين‌ در روانشناسي‌.



:: موضوعات مرتبط: , ,
:: بازدید از این مطلب : 434
|
امتیاز مطلب : 104
|
تعداد امتیازدهندگان : 35
|
مجموع امتیاز : 35
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 دی 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : امید عباسی

در انجیل آمده است که اغوای بشر فقط یکی از راههای شیطان برای جمع آوری سپاهیانش برای روز قیامت است. یکی از متون انجیل متی : شیطان منجیان و فرقه های دروغینی را نیز ایجاد میکند.

سال 1993 حوادث عجیبی در جهان اتفاق افتاد. برای مثال در Waco Texas مجموعه ای در یک مزرعه در آتش سوخت که در آن 80 نفر از جمله 18 کودک کشته شدند.آنان خود را فرقه داوودی مینامیدند و رهبری پر جاذبه به نام "دیوید کُرِش" داشتند که خود را پسر خدا میدانست و ادعا میکرد همان مسیح است که از 7رمزی که فقط خدا آگاه است پرده بر میدارد. پس از درگیری با مأموران که میگفتند آنان سلاحهای غیر مجاز دارند پس از 51روز محاصره کرش و مأمورانش در یک آتش سوزی از بین رفتند.

در سال 1978 نیز در Guyana ( آمریکای جنوبی ) یک کشیش به نام "جیم جونز" تصور میکرد جامعه کوچکی که بنا نهاده مورد حمله قرار گرفته است بیش از 900 نفر از پیروانش را به خودکشی دسته جمعی وامیدارد.

سال 1969 لس آنجلس ( شهر کالیفرنیا ) چارلز منسن افراد به اصطلاح خانواده اش را به سلسله قتلهایی ترغیب میکند.

آیا این افراد دست نشانده های شیطان بودند که انسانها را برای سپاه او جمع آوری میکردند؟

پیتر استنفورد میگوید : ما میخواهیم چیزی را که در دنیا رخ میدهد درک کنیم. درباره افراد و جنایتکارهای بدکاریکه عملیات وحشتناک و غیر انسانی انجام میدهند و ما تقریبأ از درک آنها عاجزیم آنوقت با خودمان فکر میکنیم که لابد یک نیروی شیطانی است که از هر انسانی قویتر است.

دایرن داوریتی استاد الهیات از دانشگاه پپر داین میگوید : برای من عجیب است که آدمهای بیشتری مثل جیم جونز - کرش و چارلز منسن در جهان نیستند. یعنی شانس آورده ایم که چنین افرادی کم هستند.

مانند مسیحیان امروزی گروههای جنبی از جمله فرقه های شیطان پرست به وجود شیطان و سلطه او بر جهان در آستانه نبرد میان خیر و شر معتقدند. یکی از این گروههای میانه رو کلیسای شیطان نام دارد که در سال 1966 تأسیس شده است و در سراسر آمریکا پیروان زیادی دارد. باورهای آنان بیشتر به لذتهای جسمانی برای شناخت بهتر از خود گرایش دارد.

بایرن مور کشیش کلیسای شیطان میگوید : "احتمالأ بهترین توصیف فلسفه کلیسای شیطان این است : یک فلسفه عقلانی و کاملأ غیر مذهبی مبتنی بر لذت طلبی کاملأ مسئولانه." وی میگوید : اساس این کلیسا کفر است. اصلأ خدایی وجود ندارد و مبتنی بر طبیعت و رفتار واقعی انسانی است.

جفری گراب کشیش کلیسای رومن کاتولیک میگوید : ارزیابی من از تسخیر بدن توسط شیطان این است که شخص در یک زمان خاص حاضر بوده است که پلیدی را به خودش راه دهد و شخص در آن ظلمت گم میشود.

بر اساس یک پژوهش اخیر دانشگاهی امروزه دفع ارواح خبیثه یا به عبارتی جن گیری بیش از گذشته رواج دارد. در سال 2007 پاپ شانزدهم به اسقف های خود دستور داد گروههایی به نام گروههای دفع ارواح خبیثه تشکیل دهند تا به گفته کلیسای کاتولیک از نفوذ روزافزون شیطان جلوگیری کنند. در رم یک مرکز آموزش جن گیری  تأسیس شد.

در یک مقطع سه ماهه در سال 1994 در رواندا شبه نظامیان "هوتو" حدود 800هزار نفر "توپسی" را قتل عام کردند.اقدامیکه نسل کشی رواندا نام گرفت. کسانیکه به وجود شیطان معتقدند چنین وقایعی را تنها با هدایت شیطان ممکن میدانند.

جی ام بلک وود مؤسس معبد شیطان میگوید : شیطان به ما چیزهای زیادی می آموزد. اولیش این است که او برمیگردد و ما باید برای بازگشتش یک ارتش آماده کنیم.

پلیدی - بیرحمی - نسل کشی - نقض حقوق بشر - تخریب محیط زسیت و ... اعمالی شیطانی هستند.کسانیکه به پیشگویی انجیل معتقدند میگویند قبل از اینکه شیطان بتواند طرح نابودی بشر را عملی کند باید دو معاون به کمک بگیرد که هر سه با هم یک مثلث نامقدس به وجود آورند که اجتماع این سه یکی از آخرین نشانه های قریب الوقوع بودن نبرد میان خیر و شر خواهد بود.بسیاری براین باورند که پلیدترین شخصیت نامبرده در قرآن هم اکنون در حال تشکیل سپاه خود است. اما قبل از آنکه شیطان در مقابل خداوند بایستد باید نشانه هایی وجود داشته باشند - باید وقایعی زنجیره ای رخ دهد تا به نبرد نهایی منجر شود. سرزمینی مسموم - وقایعی فاجعه بار و ظهور دو اهریمن یعنی دجال ( ضد مسیح ) و پیامبری دروغین. اینها نشانه هایی از شکل گیری سپاه شیطان هستند. اما آیا هم اکنون نشانه هایی وجود دارد؟ جفری برتون راسل در این باره میگوید : " آیا گرم شدن کره زمین کار شیطان است؟ جهانی سازی چطور؟ تروریست چطور؟ یا سلاح های هسته ای. درسته که اینها همه وجود دارند ولی اینها همیشه وجود داشته اند.همیشه جنگ - کشتار و قحطی وجود داشته است.پس به نظر من دلیلی وجود ندارد که بگویم چیز خاصی کار شیطان است."

دیوید سی پک میگوید : درست است که همیشه مشکلاتی بوده اما به نظر من این مشکلات در حال شدت یافتن هستند.

به گفته کتاب مکاشفه طرح شیطان با ظهور دجال به جهان آغاز میشود : " ودیدم که اسبی سفید با سواری که کمانی در اختیار دارد و تاجی بر سر او نهاده شده برای فتح و پیروزی راهی میشود." این کتاب تشریح میکند که دجال چگونه قدرت خود را تثبیت میکند : " وبه او بر هر قبیله - ملت - زبان و سرزمینی قدرت و اختیار داده شد."

رندل پرایس میگوید : "دجال آنقدر مشکلات زیادی در جهان ایجاد میکند که مردم به فکر یک منجی می افتند. کسی که در عرصه سیاست مداخله کند و بتواند مشکلات جهان را حل کند.دجال جنگ و مشکلات بسیار زیادی ایجاد میکند ولی در مردم حس اتحاد ایجاد میکند."

نوستر آداموس پیشگوی نامی قرن شانزدهم میلادی که این روزه نامش بر سر زبانها افتاده است درباره دجال ( ضد مسیح ) گفته است : کسیکه توسط خدایان دوزخی هانیبال به دنیا خواهد آمد وحشتی برای تمام بشریت که نه وحشتی از آن بیشتر بوده و نه خبر نامه ای بدتر از آنرا گزارش کرده است.وحشتیکه از بابل نازل خواهد شد.

جان هاگ نویسنده کتاب " نوستر آداموس و ضد مسیح " میگوید : بابل اسم باستانی عراق است یعنی بین النهرین جاییکه لشکر صلیبی به جنگ رفت و نبرد را باخت.هانیبال چه کسی را میپرستید؟ فنیقی ها را. درکجا میپرستیدند؟ از آفریقای شمالی تا امپراطوری ایران. خاور میانه امروز یعنی اسرائیل - لبنان - سوریه و عراق.

برخی میگویند این بدان معناست که دجال از خاور میانه ظهور خواهد کرد.

کشیش جونل سی گرویز نویسنده کتاب " اجتماع در اورشلیم " میگوید : ضدمسیح احتمالأ الأن بین ماست و شاید خودش هم نمیداند که دجال است. چیزیکه مسیحیان باید آنرا در نظر بگیرند.

در کتاب مکاشفه آمده که دجال به پیروان خود میگوید که آنان باید نشانه ای را بر پیشانی یا بازوی راست خود داشته باشند و کسی بدون این علامت نمیتواند خریدوفروش کند.

بعضی میگویند این سناریو امروزه با استفاده از فناوریهای حاضر در حال رخ دادن است. "بار کد" که اولین بار در سوپرمارکتها در دهه 70 به کار گرفته شد اکنون برای ردیابی بسیاری از اقلام از جمله حیوانات اهلی به کار میرود. آیا این فناوری رد یابی در مورد انسانها نیز به کار میرود؟

آیا قیامت نزدیک است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

                                                                        پایان

نویسنده : Michael Ray Brown

ترجمه توسط : ص . آ

ویرایش : امید عباسی



:: موضوعات مرتبط: قیامت نزدیک است.؟ ( 3 ) , ,
:: برچسب‌ها: امریکا , قیامت , قرآن , تورات , انجیل , شیطان , مسیح , ضدمسیح , دجال , مستند , مستندظهور , هورامان , اورامان , کردستان , ایران , پاوه , سیاست , امریکا , نوسترآداموس , اوروپا , اسراییل , فلسطین ,
:: بازدید از این مطلب : 923
|
امتیاز مطلب : 133
|
تعداد امتیازدهندگان : 44
|
مجموع امتیاز : 44
تاریخ انتشار : 16 دی 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : امید عباسی

ویلیام شکسپیر“ در ۲۳ آوریل سال ۱۵۶۴ متولد شد.فردای این روز یعنی ۲۴ آوریل در ”استراتفورد“ غسل‏تعمید داده شد. ”ویلیام شکسپیر“ بزرگ‏ترین فرزندپسر ”جان شکسپیر“ و سومین فرزند از هشت فرزند اوبود. پدرش، بازرگان محلی سرشناس و مادرش ”مری‏آردن“، دختر یکی از مالکان عضو ”کلیسای کاتولیک‏رم“ بود.
به احتمال زیاد: ”شکسپیر“ در مدرسه‏ ی  صرف و نحومحلی تحصیل کرد و به عنوان پسر بزرگ‏تر، به رسم آن‏زمان: باید در فروشگاه پدرش شاگردی می‏کرد، ولی بنا به‏روایتی، به دلیل ورشکسته شدن پدرش، ناچار به شاگردی‏در یک قصابی شد. براساس شواهد، می‏توان گفت که او در دوران جوانی، زمان زیادی را به شکار و تفریح بابازشکاری پرداخته است؛ چرا که در نمایش‏های او،می‏توان رد پای دانش این دو کار را یافت ؛ چیزی که بادیگر نمایش نامه‏نویسان آن دوره به طور کامل تفاوت‏دارد.
”ویلیام شکسپیر“ در سال ۱۵۸۲ با ”آن‏ها تاوی“،دختر یک کشاورز ازدواج کرد. آنان در سال ۱۵۸۳صاحب اولین فرزند دختر خود ”سوزانا“ و در سال۱۵۸۵ صاحب دوقلوهای خود که یک پسر و یک دختربود، شدند.
در سال ۱۵۸۸ به لندن نقل مکان کرد و در سال ۱۵۹۲ به‏عنوان یک هنرپیشه و نمایش نامه نویس موفق، مطرح‏شد. با چاپ دو مجموعه شعر داستانی عاشقانه‏ ”ونوس و آدونیس“ و ”هتک ناموس لاکرک” در سال۱۵۹۴ و انتشار غزلیات او در سال ۱۶۰۹، “شکسپیر“ به‏عنوان شاعر محبوب و نابغه دوره رنسانس شناخته‏شد. در مجموعه غزلیات او نمی‏توان به احساس‏های‏شدیدی که در نمایش نامه‏های او یافت می‏شود، دست‏یافت؛ در عوض می‏توان به احساس‏هائی ناب برخورد. درحقیقت، شهرت ادبی ”شکسپیر“ بیشتر ریشه در ۳۸نمایش نامه او دارد این نمایش نامه‏ها هیچ گاه نزد قشرتحصیل کرده دوره‏  او، که به نمایش نامه‏های انگلیسی‏فقط به چشم نوعی سرگرمی عامیانه و مبتذل‏ می‏نگریستند، ارزشی نیافتند نمایش نامه‏های”شکسپیر“، نسبت به دیگر نمایش‏نامه‏نویسان هم دوره او،بیشتر در حضور ملکه الیزابت اول و ”شاه جیمز“ به اجرادر آمد. بعد از سال ۱۶۰۸ کارهای دراماتیک ”شکسپیر“کمتر شد و به نظر می‏رسد که در این دوران: او بیشترزندگی خود را در استراتفرود گذرانده است. او درزادگاهش، در خانه‏ای باشکوه که ”New Place“ نامیده‏می‏شد، به همراه خانواده‏اش به عنوان یک شهروند برجسته زندگی می‏کرد.
”ویلیام شکسپیر“ در ۲۳ آوریل ۱۶۱۶ فوت کرد و در”کلیسای تثلیث مقدس“، یعنی همان کلیسائی که درسال ۱۵۶۴ تعمید داده شده بود، دفن شد.

منبع : مجله شادکامی و موفقیت



:: موضوعات مرتبط: ویلیام شکسپیر , ,
:: بازدید از این مطلب : 772
|
امتیاز مطلب : 111
|
تعداد امتیازدهندگان : 39
|
مجموع امتیاز : 39
تاریخ انتشار : 15 دی 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : امید عباسی

گردآورى و ترجمه: فرهاد کاوه

ژان پل سارتر ( 1905 - 1980 ) رمان نویس، نمایشنامه نویس، فیلسوف اگزیستانسیالیست و منتقد ادبى در سال ۱۹۶۴ براى جایزه نوبل ادبیات انتخاب شد اما او در اعتراض به نظام اجتماعى بورژوا از دریافت جایزه امتناع کرد. او در سال ۱۹۲۹ در دانشسراى عالى پاریس با «سیمون دوبووار» آشنا مى شود و سال هاى زیادى را در کنار هم مى گذرانند.
«ژان پل سارتر» در ۲۱ ژوئن ۱۹۰۵ در پاریس به دنیا آمد. پدرش «ژان باتیست سارتر» افسر نیروى دریایى بود که در پانزده ماهگى «ژان پل» از دنیا رفت. «سارتر» در نوشته هایش به ندرت از پدرش یاد مى کند. مادرش «آن مارى شوایتزر» برادرزاده «آلبرت شوایتزر» برخلاف پدر «سارتر» نقش مهمى در زندگى اش ایفا مى کند. «سارتر» تحصیلات دبیرستانى خود را در دبیرستان شهر «لاروش» آغاز مى کند اما پس از مدتى محیط پرتنش و عارى از اخلاقیات دبیرستان او را به تغییر محل تحصیل و ادامه تحصیل در دبیرستان «لویى لوگدان» وا مى دارد. در نوزده سالگى وارد دانشسراى عالى پاریس مى شود و چهار سال بعد در امتحانات نهایى رشته فلسفه مردود اعلام مى شود. دلیل مردودى «سارتر» عقیده اش در مورد فلسفه بود که مى گفت: «فلسفه فهمیدنى است، نه حفظ کردنى».
در امتحانات سال بعد، سارتر با درجه ممتاز قبول شد و «سیمون دوبووار» و «ژان هیپولیت» رتبه هاى بعدى را از آن خود کردند.
در این برهه از زمان بود که آشنایى «سیمون دوبووار» و «ژان پل سارتر» اتفاق افتاد و پس از مدتى به رابطه اى عمیق مبدل شد که تا پایان عمرشان ادامه پیدا کرد. در سال ۱۹۳۱ سارتر به عنوان معلم فلسفه به دبیرستان «لوهاور» رفت و به همین دلیل مدت ها از «دوبووار» دور بود و پس از بازگشت هر دو تصمیم به ازدواج گرفتند.
بین سال هاى ۱۹۳۳ و ۱۹۳۴ سارتر فرصتى مطالعاتى براى سفر به برلین و مطالعه فلسفه نوین آلمانى به دست مى آورد و در برلین نوشته هاى «هوسرل» و «هایدگر» را مطالعه مى کند و از مفاهیم هر دو تاثیر مى پذیرد. آنچنان که این تاثیرات بعدها در کتاب هاى «هستى و نیستى» ۱۹۴۱ تحت تاثیر هایدگر و «رساله تخیل» (۱۹۳۶)، «نظریه احساسات» (۱۹۳۹) و «مخیلات» (۱۹۴۰) تحت تاثیر «هوسرل» پدیدار مى شود.
پس از بازگشت از آلمان در سال ۱۹۳۶ رمان «تهوع» را در شهر لوهاور مى نویسد. «دوبووار» در خاطرات خود نقل مى کند زمانى که «سارتر» در «لوهاور» تدریس مى کرد دچار تخیلات و توهماتى شده بوده و فکر مى کرد خرچنگ ها او را دنبال مى کنند. که این ترس و وحشت در نمایشنامه «گوشه نشینان آلتونا» متجلى مى شود.
«سارتر» اولین رمانش را به انتشارات مشهور «گالیمار» مى برد و «گاستون گالیمار» آن را با تردید مى پذیرد و نام کتاب را از «مالیخولیا» به «تهوع» تبدیل مى کند.
رمان «تهوع» تفسیرى است بر آنارشیسم فلسفى به معناى نفى هرگونه اجبار. در همین سال «ژان پولهان» یکى از سردبیران گالیمار داستان جدید «سارتر» با عنوان «دیوار» را براى چاپ در مجله اش مى پذیرد. در سال ۱۹۳۸ مجموعه داستان هاى دیوار چاپ شد و همان سال «تهوع» به عنوان رمان سال برگزیده شد.
«هنرى پیتر» منتقد شهیر فرانسوى در مورد «سارتر» و مجموعه داستان «دیوار»ش مى گوید: «در فرانسه در صد سال اخیر پس از بالزاک، تاکنون داستان کوتاهى به اهمیت مجموعه داستان هاى دیوار نیامده است.» در همان سال «سارتر» به سمت استاد فلسفه در دبیرستان «لویى پاستور» شهر «نوئى» در نزدیکى پاریس منصوب شد. با آغاز جنگ جهانى دوم «سارتر» به جبهه مى رود و در بخش هواشناسى مشغول به خدمت مى شود و فرصت مى یابد تا نوشتن جلد اول از رمان سه جلدى «راه هاى آزادى» را به پایان برساند و در ۲۱ ژوئن ۱۹۴۰ در سى و پنجمین سالگرد تولدش به اسارت ارتش آلمان درمى آید و یک سال بعد از اسارت آزاد مى شود. پس از آزادى شاهکار فلسفى اش «هستى و نیستى» را که تحت تاثیر «هایدگر» نوشته بود به چاپ مى رساند.
سارتر نمایشنامه نویس چیره دستى بود. در سال ۱۹۴۳ او نمایشنامه «مگس ها» را به رشته تحریر درآورد و پس از آنکه این نمایشنامه روى صحنه رفت، موجب شگفتى همگان شد چه از لحاظ ساختار ادبى و فلسفى و چه از لحاظ مفاهیم سیاسى که در لفافه بیان شده بود.
از سال ۱۹۷۳ این فیلسوف بزرگ قدرت بینایى خود را به تدریج از دست داد و در اواخر عمرش کور شد. او در ۱۵ آوریل ۱۹۸۰ بر اثر التهاب ریه در پاریس درگذشت.



:: موضوعات مرتبط: بیو گرافی ژان پل سارتر , ,
:: بازدید از این مطلب : 945
|
امتیاز مطلب : 142
|
تعداد امتیازدهندگان : 48
|
مجموع امتیاز : 48
تاریخ انتشار : 15 دی 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : امید عباسی

برای بسیاری شباهت میان پیشگوییهای روایات اسلامی - سرخپوستان هُپی و مسیحیت اتفاقی نیستند.برخی بر این باورند این شباهتها به وجود یک نیروی پلید فراطبیعی گواهی میدهند که جهان را به سمت یک فاجعه جهانی سوق میدهد.فاجعه ای که ممکن است در قلب سرزمین مقدس روی دهد.

متون باستانی حکایت از آن دارند که شیطان سپاهی اهریمنی را علیه مسیح و نیروهای خداوند در زمین رهبری خواهد کرد و این نبرد جهان را نابود خواهد کرد. اگر چنین باشد بر اساس آنچه در انجیل آمده این نبرد ممکن است در اورشلیم روی دهد. در این شهر پیروان سه مذهب بزرگ دنیا ( اسلام - یهودیت ومسیحیت ) گرد هم آمده اند.

کشیش گرت پیترسن رئیس دانشگاه کستلند میگوید : خداوند در کتاب تورات میفرماید : در روزهای پایانی بندگانم را از چهار گوشه جهان  فرا خواهم خواند و به سرزمین پدرانشان هدایت خواهم کرد که منظور همان فلسطین است. این سرزمین حدود 65 کیلو متر پهنا دارد و بین دریای مدیترانه و رود اردن واقع شده است از زمان پیدایش بشر همواره صحنه خشونت و جنگ بوده است. در سال 1947 سازمان ملل متحد در این سرزمین مکانی را برای تشکیل دولت اسرائیل در نظر گرفت.

جونل سی رزنبرگ میگوید : انجیل میگوید خداوند اورشلیم را در مرکز جهان قرار داده و سرزمینهای دیگررا دور آن چیده است. وی می گوید : " من سرزمین اسرائیل ( همان فلسطین اصلی ) را مرکز جهان میدانم و اورشلیم را مرکز این سرزمین و حرم شریف را مرکز اورشلیم میدانم.

در سال 518 قبل از میلاد پیامبر زکریا پیشبینی کرده بود که اسرائیل شهر اورشلیم را به دست خواهد آورد.اسرائیل در سال 1967 اورشلیم را در نبردیکه به جنگ 6 روزه معروف است تسخیر کرد. برخی بر این باورند این رویداد باعث تسریع پایان جهان شده و شیطان را یک گام به حکمرانی در زمین نزدیک کرده است. پیشگویی دیگری نیز در انجیل نشان از پایان جهان دارد.این پیشگویی که در کتاب دانیال پیامبر در بیش از 2000 سال قبل نوشته شده میگوید :" در زمان این پادشاهان خداوند آسمانها پادشاهی را بنیان خواهد نهاد که هرگز از میان نخواهد رفت " .بعضی از مفسران  این متن را چنین تفسیر میکنند که مسیح در زمان امپراطوری روم ظهور میکند اما امپراطوری روم که بیش از 1500 سال قبل سقوط کرد.برخی دیگر نیز میگویند این پیشگویی به زمان ما اختصاص دارد. آنان میگویند در سال 1993 ملتهایی که زمانی بخشی از امپراطوری روم بودند دوباره با هم متحد شده و اتحادیه اروپا را به وجود آوردند که اکنون شامل 27 کشور عضو از قاره اروپا است.

رونالد شاورز نویسنده کتاب " چشم اندازی بر قبل از صعود قهر آلود " میگوید : اتحادیه اروپا و کشورهای دیگر سعی میکنند بر اسرائیل فشار بیاورند که سرزمینهای بیشتری را به فلسطینیها بدهد ( بازگرداند ) مخصوصأ کرانه باختری.

آیا  معتقدان به این پیشگوییها فشار اتحادیه اروپا به اسرائیل را منجر به بروز نبرد شیطان در این منطقه میدانند؟ طبق گفته انجیل متی مسیح چند نشانه دیگر از پایان جهان را به حواریون خود گفته است : ملتها بر ضد هم و پادشاهیها علیه هم به پا خواهند خواست.

دیوید سی پک میگوید : مسیح گفت که جنگ به پا خواهد خواست. دیوید میگوید : دنیای حال را در نظر بگیرید که به افغانستان و عراق حمله شد و شایعاتی در مورد حمله به ایران و کره شمالی به گوش میرسد.

بعضی میگویند میان پیشگویی تورات و روسیه ارتباطی وجود دارد. به رغم آنکه روسیه یک ارتش قدرتمند است و با ایران همکاریهای سیاسی و اقتصادی دارد و به رغم آنکه محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران گفته که اسرائیل را به زودی از نقشه جهان حذف میکنیم و به رغم آنکه اسرائیل دولت خود را تشکیل داده است اینها الزامأ به این معنا نیست پیشگوییها در زمان ما تحقق پیدا میکند.

دنیل اسمیت استاد مطالعات انجیل میگوید : اگر بخواهیم با پیشگوییهای انجیل دشمنان خود را شناسایی کنیم آنوقت برای خشم سیاسی و اجتماعی خود یک توجیه مذهبی تراشیده ایم که میتواند نقطه عطف بسیار خطرناکی باشد.

پیشگویی دیگری که توسط یوحنای پتمس در بیش از 70 سال قبل از میلاد نوشته شده است میگوید که کشوری در شرق اسرائیل ارتشی بزرگ تشکیل خواهد داد. در این کتاب آمده : " و چهار فرشته برای کشتن یک سوم بشریت نازل شده اند شمار سربازان سواره به 200 میلیون نفر میرسد ".

استیو گرگ نویسنده کتاب " مکاشفه  چهار نظریه " میگوید : کتاب مکاشفه میگوید رود فرات خشکانده میشود تا راه برای پادشاهان مشرق زمین باز شود."

امروزه کسانی هستند که آشکارا شیطان را میپرستند اما آیا به راستی این کافران مدرن سربازان سپاه شیطان هستند؟

شیطان نیرویی بد خواه است که از نظر مسیحیان نهایت شرارت و بدکاری محسوب میشود.انجیل پیشبینی کرده که شیطان جهان را به پایانی پر خشونت میکشاند.برای بعضی ناآرامیهای امروزه اثباتی بر تحقق این پیشبینی هستند.

رندل پرایس مدیر مطالعات یهودیت از دانشگاه لیبرتی میگوید : " شیطان انسان را به فریبکاری و به سوی آنچه که غیر از حقیقت است هدایت میکند.این آخرین حمله شیطان به بشریت و زمین است. "

امروزه بدون احتساب نیروهای نا منظم چریکی و گروه های تروریستی در دنیا ارتشهای میلیونی وجود دارد که میتوانند گزینه های خوبی برای سپاه شیطان باشند.از متون باستانی اینگونه بر می آید که شیطان انسانهارا به فساد میکشاند و سپاه خودرا جمع آوری میکند.در کتاب تماتئوس حواری که در قرن اول میلادی نوشته شده است او هشدار میدهد : زیرا مردان بسیار مغرور - پول پرست - بیرحم - متنفر از خوبیها - خائن و لذت طلب هستند.

ادامه دارد...

نویسنده : Michael Ray Brown

ترجمه توسط : ص . آ

ویرایش : امید عباسی



:: موضوعات مرتبط: قیامت نزدیک است.؟ (2) , ,
:: بازدید از این مطلب : 1061
|
امتیاز مطلب : 116
|
تعداد امتیازدهندگان : 40
|
مجموع امتیاز : 40
تاریخ انتشار : 14 دی 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : امید عباسی

تا حالا چیزهای زیادی درباره آخر زمان شنیده اید. اما مطالبی که در این مقاله مطرح میشود نسبت به آنچه که شنیده اید متفاوت و البته معتبر تر است.این مقاله در مورد ابلیس (شیطان) پدیده " آخر زمان " وضعیت کنونی جهان و مقایسه دیدگاهای مختلف اقلیتها و ادیان جهان در مورد آنها میباشد.

" این مقاله جدید (2011) بوده و انحصارأ برای اولین بار از وبلاگ فرهنگی تفریحی اورامانات منتشر میشود. "

" به دلیل مطالب زیاد ما مطالب این مقاله را در شماره های بعدی ادامه میدهیم "

قیامت نزدیک است.؟ (1)

برخی می گویند نا آرامیهای امروز نشانه ای از شکل گیری سپاه شیطان است.آیا شیطان درحال برنامه ریزی برای نابودی ماست؟ آیا فرهنگهای باستانی دیگر نیز از شیاطین مشابهی که انسان را به انجام فساد تشویق میکنند سخنی گفته اند؟ ما در این مقاله نظزیه هایی را که مطرح میشوند قبول یا رد نمیکنیم. تصمیم با خود شماست.

رندل پرایس مدیر مطالعات یهودیت از دانشگاه لیبرتی :شیطان پدر همه دروغهاست.

در مدحهای اولیه یهودیت از شیطان به عنوان نماینده خداوند یاد شده است که تنها هدفش وسوسه انسان به گناه است اما بسیاری از مسیحیان بر این عقیده اند که شیطان فرشته ای فریب خورده است که زمانی به خداوند وفادار بود و اکنون تلاش میکند با فریب مردم با خداوند مقابله کند.

جفری برتون راسل استاد بازنشسته تاریخ:غرور و تکبر همیشه از خصوصیات شیطان است .

در کتاب مکاشفه یوحنا شیطان طی آزمون بزرگ که شامل 7 سال بلایای مهیب است پدیدار میشود در پایان این دوران شیطان به زمین بازمیگردد تا با استفاده از انسانهای فاسد سپاهی را برای مقابله با خدا تشکیل دهد.این پیشگویی کتاب مکاشفه به نبرد نهایی میان خیر و شر اشاره دارد.

دنیل اسمیت استاد مطالعات انجیل:متنهای بسیار زیاد ومشابهی در مورد فاجعه روز قیامت وجود دارد.مثلأ تمام این متنها از نبردی بزرگ و نهایی بین خیر و شر سخن گفته اند.

برخی از فرهنگهای باستانی به وجود یک نیروی پلید فراطبیعی معتقد بودند.

پیتر استنفورد نویسنده  کتاب "شیطان  یک زندگینامه ":اگر به نقاشیهای هزاران سال قبل از میلاد نگاه کنیم میبینیم که نقاشیهایی وجوددارد که شبیه حیوان است یعنی نیمی انسان ونیمی حیوان.مصریان باستان به یک موجود شیطانی اعتقاد داشتند و میگفتند در پایان زندگی اعمال انسانها سنجیده میشود.

در دین اسلام چطور؟

در اسلام نام شیطان "ابلیس" است.ابلیس با شیطانی که در مسیحیت وجود دارد فرق میکند چون فقط یک فرشته فریب خورده نیست بلکه موجودی خبیث است و یک روح میباشد.

بر اساس قرآن این روح خبیث بشریت را به فساد میکشاند.بنابر باورهای اسلام قبل از پایان جهان (قبل از ظهور حضرت قائم ) دو فاجعه متمایز روی میدهد: مرگ سرخ و مرگ سفید که از هر 7 نفر 5نفر را خواهد کشت.مرگ سرخ ناشی از کشت و کشتار ( جنگ ) میباشد و مرگ سفید ناشی از بیماریهای واگیردار.

نابودی محیط زیست - قحطی و گرسنگی - جنگ و... نشان از این دارد که پایان دنیا نزدیک است.

براساس روایات حضرت محمد (ص) :" او ادعای خدایی خواهد کرد و در اذهان شما تردید به وجود خواهد آورد ایمانتان راسخ باشد موجود یک چشم نمیتواند خدای شما باشد.او ادعا میکند با موهبتهای بهشت و توشه ای از جهنم آمده است."

فریبکار بزرگی که به نام دجال ظهور میکند مردم را به بیراهه میکشدوطبیعت وتمدن را از هم میپاشد وافراد زیادی را نابود میکند.

طبق روایات اسلامی یک منجی به نام "محمد" ( مهدی ) ظهور خواهد کرد و افراد برگزیده ی خودرا علیه دجال یک چشم وارد نبرد میکند.روز دادرسی فرا میرسد و مردم بر اساس اعمال خوب یا بدی که مرتکب شده اند به بهشت یا جهنم میروند.

تصاویری شبیه به شیطان که برخی 680 سال قدمت دارند در حکاکیهای قوم " آستک " نیز دیده میشوند. همچنین سرخپوستان "هُپی" نیز به وجود نیرویی بدخواه اعتقاد دارند که این نیرو را به انسان شبیه نمیدانند بلکه آنرا به مه تشبیه میکنند که برای آلوده کردن ذهن وقلب انسان از زمین برمیخیزد.

مری دی جونز نویسنده کتاب "2013: پایان جهان یا آغازی نوین" میگوید: هپی ها 5 دنیا داشتند.ما الأن داریم از دنیای چهارم وارد دنیای پنچم میشویم.آنها پیشبینی کرده اند که این دنیا(دنیای پنجم) پر از بی نظمی وناآرامی و آشوب است که درحال حاضر همه این چیزها وجود دارد.

هپی ها می گویند:جهان به لرزه در خواهد آمد.مرد سفید پوست با مردم سرزمینهای دیگر وکسانیکه اولین نور خرد را داشته اند وارد نبرد خواهد شد دود و آتش همه جارا فرا خواهد گرفت وبیماری و مرگ گسترده به بار خواهد آمد.

برخی از مفسران معتقدند که ممکن است منظور از مرد سفید کشورهای غربی باشد و کسانیکه اولین نور خرد را داشته اند اولین تمدنهای جهان در بین النهرین باشند جاییکه در عراق واقع شده است.

مری دی جونز میگوید که هپی ها به سال اشاره نکرده اند اما گفته اند که دراین دوران آشفته برادری سفید پوست برمیگردد و اتحاد و همدلی برقرار میشود.

ادامه دارد...

نویسنده : Michael Ray Brown

ترجمه توسط : ص . آ

ویرایش : امید عباسی



:: موضوعات مرتبط: قیامت نزدیک است.؟ (1) , ,
:: بازدید از این مطلب : 959
|
امتیاز مطلب : 135
|
تعداد امتیازدهندگان : 48
|
مجموع امتیاز : 48
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 دی 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : امید عباسی

قطعأ از میان مردم افراد بسیار کمی هستند که با این واژه آشنا هستند "کردهای شیراز".

در حال حاضر در استان فارس ، گروهی از کردها  زندگی می کنند که خود را کرونی می نامند این گروه در حدود 1000 خانوار هستند که در روستاهای شیراز و کازرون و سپیدان زندگی می کنند

این افراد دارای ویژگی های زیر می باشند : 

1-   زبان و گویش آنان کردی است.

2-   مذهب آنان شیعه 12 امامی است.

3-   در زمینه چگونگی حضور در این منطقه اتفاق نظر ندارند( بعضی معتقدند در زمان کریم خان زند به شیراز آمده اند و بعضی می گویند از کرمانشاه آمده اند و گروهی می گویند از کردستان آمده اند و ...)

4-   همگی قریب به اتفاق آنان تا سالهای 1341 که اصلاحات ارضی در زمان پهلوی صورت گرفت بصورت عشایری زندگی می کرده اند ولی اینک تقریبا بیشتر آنها اسکان یافته و در روستاها و شهرهای شیراز و کازرون و بیضاء و .... ساکن شده اند .

5-   سردسیر این گروه روستای چهل چشمه کرونی در 40 کیلومتری غرب شیراز در بخش ارژن از شهرستان شیراز بوده و گرمسیر آنان منطقه سرقنات در منطقه دشتک در 20 کیلومتری جنوب شرقی شهر کازرون می باشد .گرچه طول ایل راه این گروه 128 کیلومتر می باشد اما عده ای از آنها در روستای قوام آباد چیچکلو و روستای مجاور آن از بخش بیضا سپیدان می باشد که احتمال می رود این ایل راه در زمانهای قدیم تا آن منطقه نیز ادامه داشته است و حتی بیشتر از آن .

6-    دو روستای چهل چشمه کرونی و قوام آباد چیچکلو تقریبا بصورت 100 درصد جمعیت انها کرد می باشد و تعداد کمی از آنان ترک و لر و فارس ( تاجیک ) می باشند ولی در سایر روستاها جمعیت بصورت ترکیبی از کردها و ترکان قشقایی و فارسها می باشد .

7-   آشنایی و ارتباط کردها روستاهای قوام آباد چیچکلو و چهل چشمه کرونی بسیار محدود می باشد و عموما از هم اگاهی و اطلاع ندارند و از لحاظ پیوند های زناشویی هیچ گونه ارتباطی مشاهده نمی شود و فقط بعضی از ترکان چهل چشمه کرونی مدعی هستند اجداد آنها از کردان مستقر در بیضاء ( که احتمالا از همان کردان قوام آباد چیچکلو باشند ) می باشند.

8-   با توجه به دورافتاده بودن روستای قوام آباد چیچکلو  خصوصیات فرهنگی و اجتماعی آنان با دیگر کردهای کرونی فارس تفاوت دارد.

9-   توزیع جغرافیایی و پراکندگی روستاهایی که دارای کردان کرونی می باشند به شرح زیر می باشد:

9-1- روستای چهل چشمه کرونی در بخش ارژن  شهرستان شیراز که  مرکزیت دهستان دشت ارژن با این روستا می باشد

9-2- روستای خیرآباد کرونی در بخش مرکزی شهرستان کازرون

9-3-روستای بهرام آباد کرونی در شهرستان کازرون

9-4- روستای وفادارآباد از شهرستان کازرون

9-5- روستای شیخی از شهرستان کازرون

9-6-منطقه سرقنات در دشتک در جنوب شرقی شهر کازرون

9-7- روستای قوام آباد چیچکلو از بخش بیضاء شهرستان سپیدان

9-8- روستای باباکوهک از بخش بیضاء شهرستان سپیدان

9-9- شهر کازرون  بویژه منطقه بهشت زهرا در شمال شهر کازرون

9-10-شهر شیراز ( شهرک های غربی و جنوبی شهر شیراز از جمله میانرود ( بهارستان) ،  والفجر ، سجادیه سیمان ، عادل آباد ، گلستان ، قصر قمشه ،فرهنگیان  و ...)

10-معنا و مفهوم  واژه "کرونی"  را معمولا افراد این ایل نمی دانند ولی احتمالا اصل این واژه " کرهانی" بوده است که بصورت کرانی نیز آمده است .

 آکوپوف در کتاب خود می نویسد :

« بخش باقی مانده از ایل زنگنه در فارس تا همین چندی پیش همچنا خود را "کورونی"(کرونی)  که می نماید شکل تحریف شده " گورانی " باشد می نامند »

این نویسنده به نقل از هدایت در کتاب تاریخ "زندیه" چنین می نویسد :

«از اخبار منابع در می یابیم که کریم خان زند در سده هیجدهم میلادی ، بخشی از مردم جنوب کردستان را به فارس برد و در آنجا پیشینیان سنجابی ها – پیشینیان ، نه این که خودشان – در کنار کردهای  زنگنه در نزدیکی شیراز می زیسته اند . آنها را بختیار خان ، دوباره به کردستان آورد »

در قبرستان قوام آباد چیچکلو سنگ قبرهایی با واژه" کرانی" وجود دارد که کهن ترین آنها مربوط به تاریخ 1248 می باشد که 55 سال پس از مرگ کریم خان زند می باشد

11-کردان روستای قوام آباد چیچکلو خود را از طوایف لک می دانند که هیچ اثر نوشتاری از آنها وجود ندارد

12-در میان نام خانوادگی افراد روستای قوام آباد " گوران نیک بنیاد"  وجود دارد که خود را از ایل گوران می دانند در میان نام خانوادگی روستای بهرام آباد کرونی کازرون نیز نام خانوادگی "زندی " وجود دارد که شاید تاثیر پذیریش از ایل زند باشد . با توجه به وجود تعداد بیشمار سنگهای قبر قبرستان قوام آباد در سده سیزدهم هجری قمری ، تعداد کردهای زنگنه در آن منطقه زیاد بوده است. در قبرستان روستای خیرآباد کرونی فقط یک قبر با نام" زنگنه" از سال 1368 هجری قمری وجود دارد  

13- یکی دیگر از نکات مجهول در مورد کردان کرونی در شیراز وجود یک روستای فاقد کرد در 7 کیلومتری جنوب شهر شیراز می باشد و حدود 200 خانوار می باشند که 120 خانوار انها  دارای اصالت ترک قشقایی می باشند و یا از اهالی کوهمره سرخی هستند . بقیه از نقاط دیگر فارس می باشند که در این منطقه سکونت دارند . جالب این که در بین افراد این روستا افراد زیادی دارای نام های خانوادگی"کرونی" ، "کرانی نژاد" و "کرانی" و ... می باشند با توجه به این که کریم خان زند کردهای زیادی از همرزمان و همراهان خود را در مجاورت شهر شیراز سکنی می دهد تردیدی وجود ندارد که افراد و خانوارهای قدیمی و اولیه ساکن این روستا از بازماندگان کرد بوده باشند و این منطقه یکی از مناطق کردنشین شیراز بوده باشد که بتدریج با مهاجرت سایر افراد حضور کردها در این روستا کمرنگ شده است و در حال حاضر نیز این خصوصیت از بین رفته است .  در بررسی سنگ قبرهای روستای کرونی قدیمی ترین سنگ قبر مربوط به سال 1132 ه . ق و سپس 1236ه . ق می باشد که در نوشتار هیچکدام نامی از طایفه یا نژاد و گروه کرانی ذکر نشده است .

14- در کتاب وقایع اتفاقیه("گزارش های خفیفه نویسان انگلیس" که به کوشش" سعیدی سیرجانی " در سال 1361 در انتشارات "نشر نو" چاپ شده است )از طایفه کرانی و افرادی که از این طایفه بوده اند وقایعی ثبت شده است :

«امان الله خان کرانی یا سرمست کرانی در سال 1301 ه.ق به صحرای بیضاء( از شهرستان سپیدان )  می روند که همان منطقه قوام آباد چیچکلو می باشد . نکته دیگر این که در یک جا در این کتاب از شخصی به نام محمدعلیخان کرونی نام می برد»

تردیدی نیست که اصل واژه" کرونی" واژه "کرانی" بوده باشد  نکته دیگر این که در حال حاضر کرانی ها خود را لر و زند می دانند در حالی که کرونی ها خود را کرد می دانند

در همان کتاب ذکر شده است که طایفه "کرانی و لرها" در شیراز هر دو از نوکران "  قوام الملک" بوده اند در حالی که" کردهای کرونی" شهرستان کازرون زیر چتر کلانتر طایفه کشکولی از ایل قشقایی بوده اند .

در آیده مطالب دیگری در مورد کردهای شیراز در وبلاگ قرار خواهد گرفت.



:: موضوعات مرتبط: کردهای شیراز , ,
:: بازدید از این مطلب : 1156
|
امتیاز مطلب : 114
|
تعداد امتیازدهندگان : 38
|
مجموع امتیاز : 38
تاریخ انتشار : 11 دی 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : امید عباسی

در این بخش گذری بسیار مختصر بر مناطق مختلف اورامان داریم. در روزهای آتی مطالب بیشتری در رابطه با اورامان در سایت قرار خواهد گرفت.

1- اورامان تخت : بخش اورامان تخت با 3596 خانوار 18969 نفر جمعيت تابع شهرستان سروآباد می باشد .اين بخش از سمت غرب با كشور عراق و از سمت جنوب به پاوه و كوه شاهو و از طرف شمال به مريوان و در طرف شرق به روستاهای ژاورود و شهرستان سنندج همسايه است.كوههای دالانی و دَرَكی با ارتفاع 2639 متر در شمال و كوه كوسالان در شرق و كوه شاهو با ارتفاع 3390 متر در جنوب و كوه تخت و كوه دربند با ارتفاع 2770متر در غرب اين بخش واقع شده است. دو شاخه مهم رودخانه سيروان از بخش شمالی و جنوب شرقی وارد اين بخش شده و پس از تلاقی اين دو رودخانه با يكديگر در خاك كردستان عراق به درياچه دربنديخان می ريزد اورامان تخت حدودا دارای 26 روستا بوده است. روستای اورامان حدود 655 خانوار 2148 نفر جمعيت در فاصله 75 كيلومتری جنوب غربی مريوان واقع شده است .اورامان تخت منطقه ای بسيار دلنشين و دارای مناظر زيبا و چشمه های باصفاي كوسالان می باشد.

از نظر اقتصادی بيشتر مردم از طريق كشاورزی مختصر و باغداری و اندک صنايع دستی امرار معاش مي كنند. البته درآمد بسيار كم آن باعث مهاجرت به شهر ها و خالی شدن روستاها گرديده است.

رودخانه سيروان :از ديگر زيبایی های منطقه اورامان رودخانه عظیم و خروشان سیروان است كه به امتداد كوه شاهو جریان یافته و از ارتفاعات اين ناحيه سرچشمه میگیرد و بعد از طي همه ی  منطقه شمالی اورامان و اورامان تخت به اورامان عراق وارد می شود. طول رودخانه سيروان در خاك ايران 215 كيلومتر می باشد كه دارای مناظر زيبا و ديدنی مانند (تاف بل ) آبشار بل و . . . است.

 2- اورامان لهون : بخش ديگر اورامان را لهون مي گويند كه از طريق مشرق و جنوب شرقي به سنندج و كامياران و از شمال به اورامان تخت و مريوان و از طرف غرب به خاك عراق متصل است. در گذشته مركز آن نوسود بوده و اكنون به شهرستان پاوه انتقال يافته است. رودخانه سيروان از ابتداي اورامان لهون جريان مي يابد و بعد از مشروب كردن اورامان تخت به خاك عراق مي ريزد شهرهاي جوانرود روانسر و نودشه نيز در اين ناحيه قرار دارند. كوه زيباي شاهو كه سراسر اورامان لهون را زير چتر خود گرفته در سقط الرس كوه شاهو روستاي تاريخي تنگي ور و پلنگان يا پالنگان قرار گرفته است كه در ادوار گذشته حاكم نشين چند قوم كرد بوده و خاطرات تلخ و شيرين فراواني را در سينه دارد. قلعه پلنگان در دهستان ژاوروود واقع شده كه در قرون ششم هجري بوسيله حاكم اردلان براي مركز حكومت خود ساخته است كه كتيبه سنگي بزرگ آن برجاي مانده است
3 - پاوه : مركز اقتصادي و اداري منطقه در منطقه اي كوهستاني و در پاي كوههاي سر به فلك كشيده شاهو و آتشگاه واقع شده است. باغهاي سرسبز و شهرسازي و معماري منحصر بفرد شهر كه امروز به شهر هزار ماسوله ملقب گرديده منظره هاي تماشايي و جذابی را به پاوه بخشيده است. پاوه در مدار32و48درجه قرار گرفته و ارتفاع آن ازسطح دريا 1540 درجه است . داراي جمعيتي حدود چهل هزار نفر است .در شمال غربي پاوه و در میان کوهای بسيار سخت و صعب العبور روستاي هجيج واقع شده كه مدفن حضرت امامزاده سلطان عبيدالله(ع) برادر حضرت امام رضا(ع) مي باشد که از احترام خاصي برخوردار است و در كردستان به كوسه هجيج معروف است . اهالي روستاي هجيج از ديرباز اقتصادي خودكفا داشته اند بگونه اي كه پوشاك خاص خود را دارند و از موي بز براي خود لباس و گليم و از نخ و پارچه كفش و از چوب درختان قاشق و كاسه و . . . مي سازند همچنين در نزديكي اين روستا آبشار زيبا و ديدني بنام آبشار بل (تاف بل )قرار دارد که آب آن از میان صخره های یک کوه بيرون مي جهد ورودخانه عظيمي را بوجود مي آورد كه يكي از شعب مهم رودخانه سيروان است .
4 - روانسر: از ديگر شهرهای اورامان شهرستان روانسر است كه در دامنه جنوب شرقی شاهو و شهر پاوه واقع شده است. داراي آب و هوای معتدل و مناظر زيبا است. در داخل شهر روانسر سراب بسيار زيبايی وجود دارد كه به سراب روانسر مشهور است که زيبايی خاصی به شهر روانسر بخشيده است . جمعيت شهر روانسر بیش از بيست هزار نفر است .
 5 - جوانرود : شهرستان جوانرود در دامنه هاي جنوبي شاهو و در جنوب پاوه و در ميان جنگلهاي جالب و ديدني واقع است و به قه لا شهرت دارد ( قه لاي جوانرو ) كه در سال1224 امان الله خان بزرگ براي دفاع از شهر قلعه اي ساخت. شهرستان جوانرود بر روي مدار 34و46 درجه با ارتفاع 1280 متر از سطح دريا واقع شده است.


6 - نوسود : شهر نوسود مركز قديمي اورامان لهون نزديكترين شهر اورامان لهون به كشور عراق است. منظره ای جالب و تماشايی داشته و در ميان دو اقليم گرمسيری و سردسيری در شمالغربی پاوه واقع است. در ده كيلومتری نوسود آرامگاه يكی از امامان اهل حق به نام سلطان اسحاق وجود دارد كه  برادران اهل حق هم به آن ارادت خاص و بسيار دارند . شهر نوسود بر روی مدار 35و46 درجه با ارتفاع 1310 متر از سطح دريا قرار گرفته و جمعيتی حدود پنج هزار نفر جمعيت را دارا مي باشد .
 



:: موضوعات مرتبط: اورامان بهشت ایران , ,
:: بازدید از این مطلب : 970
|
امتیاز مطلب : 199
|
تعداد امتیازدهندگان : 67
|
مجموع امتیاز : 67
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 دی 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : امید عباسی

شیرکو بیکه س (Sherko Bekas)شاعر معاصر کرد متولد دوم ماه مه ۱۹۴۰ است که از سوی انجمن قلم سوئد برنده ی جایزه ی توچولسکی (Tucholsky) شده است. پدرش (فایق بیکه س) از شاعران بنام روزگار خود بود.شیرکو بیکه س به دلیل مشکلات سیاسی از سال 1987 تا سال 1992 در سوئد زندگی کرد ولی پس از آن به عراق بازگشت.

در سال 1968 اولین مجموعه شعر شیرکو به نام ( مهتاب شعر ) منتشر شد و از آن زمان تا کنون چندین مجموعه شعر - دو نمایشنامه ی منظوم و ترجمه های ( عروسی خون ) اثر "لورکا" و ( پیرمرد و دریا ) نوشته ی ا"رنست همینگوی" به زبان کردی از وی به چاپ رسیده است.

تشبیهات و توصیفات فوق العاده ی شیرکو بیانگر تفکر رمز آلود اوست و دید بسیار متفاوت او نسبت به جهان طبیعت و دنیای کلمات منحصر به فرد میباشد. شیرکو صدای بسیار جالبی دارد و اشعارش را با تلفظ های بسیار جالبی بیان میکند از این لحاظ برخی شیرکو را با احمد شاملو  مقایسه میکنند.

از جمله دفترهای شعر این شاعر میتوان از ( دو سرو کوهی - عقاب - رود - سپیده دم -  آفات - کرکس - عطشم را شعله فرو مینشاند - دره پروانه ها - صلیب - سایه و آزادی این واژه ی بی آبرو )نام برد که به زبانهای فرانسوی - ایتالیایی - سوئدی - و عربی چاپ شده اند. همچنین ( آزادی  این واژه ی بی آبرو ) در ایران با همت محمد رئوف مرادی به چاپ رسیده است.



:: موضوعات مرتبط: بیوگرافی شیرکو بیکه س , ,
:: بازدید از این مطلب : 923
|
امتیاز مطلب : 168
|
تعداد امتیازدهندگان : 53
|
مجموع امتیاز : 53
تاریخ انتشار : 11 دی 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : امید عباسی

عمر شریف با نام اصلی میشل دیمیتری شلهوب در یک خانواده مسیحی بدنیا آمد ، وی پس از ورود به سینمای مصر با یکی از ستارگان وقت سینمای مصر به نام فاتن حمامه آشنا شد و رفته رفته عاشق وی شد. به طوری که برای ازدواج با فاتن حمامه که یک مسلمان بود، به اسلام گروید و نامش را به عمر الشریف تغییر داد.

حاصل ازدواج فاتن حمامه و عمر شریف پسری است به نام طارق شریف که در سال ۱۹۵۷ بدنیا آمد. زندگی مشترک عمر شریف و فاتن حمامه، ۲۰ سال ادامه داشت تا نهایتا در سال ۱۹۷۴ میلادی، از یکدیگر جدا شدند.

عمر شریف پس از جدایی از فاتن حمامه دیگر هیچگاه ازدواج نکرد.

عمر شریف به بازی بریج علاقه فراوانی دارد. وی حتی کتابی در زمینه بازی بریج نیز منتشر کرده است.

وی در سال ۱۹۶۳ میلادی برای بازی در فیلم لورنس عربستان نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. عمر شریف همچنین در سال ۱۹۶۵ میلادی برای بازی در فیلم دکتر ژیواگو برنده جایزه گوی طلایی برای بهترین نقش اول مرد شد.



:: موضوعات مرتبط: بیوگرافی عمر شریف , ,
:: بازدید از این مطلب : 878
|
امتیاز مطلب : 108
|
تعداد امتیازدهندگان : 37
|
مجموع امتیاز : 37
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 دی 1389 | نظرات ()